2020.02.12. A lehetőségek tárháza

A cél, hogy minél több átutazóból lehessen Vasvár nagykövete

 

„Zöldvárost” álmodott egy marketing koncepció Vasvárból. Némely elem, köztük a geotermikus energiaforrást felhasználó távfűtésrendszer és a természetközeliség már most is Vasvár sajátja. Ebből indult ki a „Smaragdváros” elképzelés.

Egy összesen négy Dél-vasi településre marketing tanulmányt készítő cég Vasvár esetében Németh Szabolcsot bízta meg a városra szóló településmarketing terv kidolgozására. A terveke egy korábbi sajtótájékoztatón ismertették.

„Vasvár 2050-re „zöld” város lehet.” – jelentette ki Németh Szabolcs.

Azzal folytatta: a harminc éves időtáv egy emberöltőt jelenthet. A stratégia alapja, hogy minden értéket tudatosítani kell a helyiekben. A településmarketing terv egyetlen üzenetre fókuszál, és ha ez, a „Smaragdváros” hívószó elhangzik, az a jövőben Vasvárt kell jelentse mindenki számára.

„Hogy ez működjön, addig hosszú út vezet. A hitelesség, az egységesség az alapja és az a közös meggyőződés, hogy a „zöld” gondolat a város fenntartható jövőjét, élhetőségét jelenti. Elsődleges célcsoport maga a város, a lakosság, a vállalkozói szféra, az önkormányzat. A turizmus ez esetben csak másodlagos helyen szerepel.” – hangsúlyozta a szakember.

Az információk továbbításának, a szemléletalakításnak a közösségi médiafelületek adhatnak leginkább teret. De nem a like-ok sokasítása a cél, hanem hogy egyre többen beszéljenek a „Smaragdvárosról”. Ehhez pedig jó tartalmakat kell generálni.

„Legjobb tartalom az, amit a város lakói és a látogatók kommunikálnak a külvilág felé pozitív tapasztalataikról. Ezt kell megosztani minél szélesebb körben majd.”- mondta Németh Szabolcs. Hozzátette: bár Vasvár a lehetőségek tárháza, sokan csak átutazóként ismerik. Arra kell törekedni, hogy minél többen megálljanak itt, megismerjék különleges értékeit és így egyfajta nagykövetei legyenek Vasvárnak a nagyvilágban. Maga a tanulmányíró is ezt az utat járta be. Korábban csak Zalaegerszeg felé menet haladt át a városon. Most, hogy jobban megismerte munkája miatt Vasvárt, ő is jó nagykövetként viszi jó hírét a városnak.

„A cél, hogy minél több átutazóból legyen Vasvár nagykövete.”– summázta a tanulságot a szakember, majd felrajzolta a település jövőképét 2050-re. A terv egy infrastruktúrájában teljes mértékben megújuló energiára épülő város képét vizionálja, jelentős zöldterületekkel, közösségi kikapcsolódási lehetőséget kínáló terekkel. A helyi gazdaság alapjai a zöld iparban érintett vállalkozások, amelyek az ipari parkban működnek. A város a természetközeli, a testi, lelki nyugalmat kereső turisták körében közkedvelt célpont. Lakói környezettudatos, a település fejlesztésébe aktívan bekapcsolódó, tevékeny, tudásukat folyamatosan fejlesztő embereknek. Vasvár, a „Smaragdváros” emberléptékű, virágzó kisváros lesz a 2050-es években, a vízió szerint. Németh Szabolcs a smaragd szó használatára is magyarázatot adott. A szín az újjászületés, a megfiatalodás szimbóluma. A smaragd szó jól példázza a települési marketingtervet és azt az utat, amelyet be kell járnia a városnak.

„Természetesen ezt elsősorban a helyi lakosságnak, a vállalkozói szférának kell elfogadnia és a mindennapi életbe szervesen beleillesztenie. Látniuk kell, hogy ez egy pozitív előrelépés, az élhető, fenntartható város alapja lehet a jövőben”- tette hozzá a marketingszakember.

Szemléletváltoztatásra, folyamatos ismeretszerzésre lesz szükség a jövőben a siker érdekében. Tudatosítani kell a vasváriakban a hulladékkezelésben a szelektív gyűjtés fontosságát, vagy hogy a vásárlók a helyit válasszák a boltokban. Smaragdfüzetek készülhetnek újrahasznosított papírból az üzenetek közvetítésére. Közösségek alakulhatnak, amelyek egymásra is hatással lehetnek a zöld gondolat, a környezettudatos életmód népszerűsítésében. A gazdasági szektorra is külön figyelem jut. Ám nem napelemgyárak letelepítése a cél, hanem olyan környezettudatosan gondolkodó vállalkozói közösség kialakítása, akik szelektíven gyűjtik a szemetet, vagy például olyan csomagolóanyagot használnak, netán gyártanak is, amely nem terheli a természetet. A környezettudatosan gondolkodó vállalkozásokat a város is díjazhatja, az elismerés fontos marketing eszköz lehet a „Smaragdváros” koncepció megvalósításában. Az önkormányzat egyébként is sokat tehet a „zöld” városért különböző rendeletekkel a környezetvédelem érdekében vagy a hulladékkezelésben való példamutatással és a zöldterületek fejlesztésével.

„A lényeg és a legfontosabb meggyőző elem a cél érdekében a hitelesség, valamint, hogy az információáramlás folyamatos legyen a témában.” – zárta ezzel Németh Szabolcs, a „Smaragd város” koncepció ismertetését.

Pogács Mónika

Széchenyi2020