Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2006. október 12-én, csütörtökön 16 órakor tartotta alakuló ülését, amelyen az alábbi napirendek szerepeltek:
1.) Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választás végeredményéről
2.) Az önkormányzati képviselők és polgármesterek eskütétele
3.) A polgármester programjának ismertetése
4.) A polgármester illetményének megállapítása
5.) A Képviselő-testület rendeletben határozza meg a helyi önkormányzati képviselők, valamint a bizottság tagjainak tiszteletdíját és természetbeni juttatásait
6.) Önkormányzati bizottságok megválasztása, jelenlévő nem képviselő bizottsági tagok eskütétele
7.) Alpolgármester megválasztása titkos szavazással, alpolgármester eskütétele
8.) Alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása
9.) Megbízás adása a Szervezeti és Működési Szabályzat felülvizsgálatára
AZ ALAKULÓ ÜLÉS MENETE
Kovács Tilda korelnök köszöntötte a Városháza nagytermében megjelent szépszámú vasvári polgárokat, érdeklődőket, a sajtó képviselőit, s az alakuló testület tagjait, Majd felkérte Sipos Tompa Jánost, Vasvár Város Választási Bizottsága elnökét, hogy ismertesse a vasvári helyhatósági választás végeredményét.
SIPOS TOMPA JÁNOS ÖSSZEGZŐJE
Az Elnök Úr a Választási Bizottság nevében köszöntötte a megjelenteket, majd s tájékoztatta a részvevőket arról, hogy Vasváron eredményes volt a választás, amely rendkívüli események nélkül zajlott le, egyben megköszönte a Helyi Választási Iroda és a Választási Bizottság szakszerű és pontos munkáját.
2006-ban a választáson többen vettek részt, mint négy évvel ezelőtt. A szavazást megelőző napon 16 óráig a választási jegyzékbe felvett választópolgárok száma 3786 fő volt, a szavazás napján a névjegyzékbe felvett választópolgárok száma 3 fő volt. Az összes választópolgár névjegyzék szerint a választás befejezésekor 3789 fő. Vasváron visszautasított választópolgár nem volt.
A VÁLASZTÁS NAPJÁN SZAVAZÓKÉNT MEGJELENT 2149 FŐ, A VÁLASZTÓPOLGÁROK 56,7%-A
2002-ben a szavazáson megjelentek száma 1802 fő (48%) volt. Látható, hogy 2006-ban a választáson több mint 300-an többen vettek részt, mint 2002-ben. A választópolgárok 7 szavazókörben adhatták le szavazataikat.
A POLGÁRMESTER VÁLASZTÁS VÉGEREDMÉNYE
A megjelent 2149 szavazó 2148 szavazatot adott le a jelöltekre. Az urnákból egy szavazólap hiányzott és összesen 24 érvénytelen szavazatot számláltak. Az érvényes szavazatok száma 2124 volt.
SZAVAZATOK MEGOSZLÁSA
NÉMET ZSOLT a Nemzeti Fórum-FIDESZ-KDNP jelöltje 1259 szavazatot kapott
RÓZSÁS MIKLÓS a Szövetség Vasvárért Egyesület jelöltje 865 szavazatot kapott.
EZEK ALAPJÁN MEGVÁLASZTOTT POLGÁRMESTER NÉMETH ZSOLT
A KISLISTÁS ÖNKORMÁNYZATI VÁLASZTÁS EREDMÉNYE
Vasváron a megválasztható helyi önkormányzati képviselők száma 11 fő. A szavazólapokra felvett jelöltek száma 29 fő volt.
A megjelent 2149 szavazó 2149 szavazólapot adott le. Az urnákból nem hiányzott szavazólap, az összes érvénytelen szavazólapok száma 59 volt. Így az érvényes szavazólapok száma 2093 db, amelyen 18742 érvényes szavazatot adtak le a képviselő-jelöltekre.
A 18742 ÉRVÉNYES SZAVAZAT MEGOSZLÁSA A JELÖLTEK KÖZÖTT:
BEDICS ANTAL (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 790 szavazat
BOZZAI LAJOS (Szövetség Vasvárért Egyesület) 554 szavazat
CZIKORA RÓBERT (Szövetség Vasvárért Egyesület) 650 szavazat
CZIKORA RÓBERTNÉ (Szövetség Vasvárért Egyesület) 387 szavazat
DÓKA BALÁZS (Szövetség Vasvárért Egyesület) 554 szavazat
DR: FABÓK TIBOR (Független) 831 szavazat
FIXL LÁSZLÓ (Szövetség Vasvárért Egyesület) 846 szavazat
GALAMBOS ISTVÁN (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 870 szavazat
GERGYE REZSŐ JÓZSEF (Független) 727 szavazat
HORVÁTH JÁNOSNÉ (Független) 214 szavazat
HORVÁTH LÁSZLÓ (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 627 szavazat
IVÁN GÁBOR (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 626 szavazat
KANIZSSAI BÉLA ENDRE (Független) 579 szavazat
KÁNYA LÁSZLÓ (Független) 137 szavazat
KERESZTI LÁSZLÓ SZILÁRD (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 580 szavazat
KOROKNAI GÁBOR (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 710 szavazat
KOVÁCS TILDA MATILD (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 1119 szavazat
NAGY TAMÁS (Szövetség Vasvárért Egyesület) 460 szavazat
PAPP ZOLTÁN (Szövetség Vasvárért Egyesület) 553 szavazat
DR PATAKI PÁL GÁBOR (FIDESZ-Nemzetui Fórum-KDNP) 953 szavazat
RÁSÓ MIKLÓS (Szövetség Vasvárért Egyesület 559 szavazat
RÓZSÁS MIKLÓS (Szövetség Vasvárért Egyesület) 893 szavazat
SEJBER MIHÁLY (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 982 szavazat
SÉLLEI LÁSZLÓ (Szövetség Vasvárért Egyesület) 241 szavazat
SZALAY GYULA (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 569 szavazat
DR. WESSELY ISTVÁN (Szövetség Vasvárért Egyesület) 641 szavazat
ZÁGORHIDI-CZIGÁNY CSABA (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP)
A szavazatok alapján a 2006-2010-es ciklusra megválasztott
ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK VASVÁRON
1.) KOVÁCS TILDA MATILD (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 1119 szavazat
2.) DR. WESSELY ISTVÁN (Szövetség Vasvárért Egyesület) 1008 szavazat
3.) SEJBER MIHÁLY (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 982 szavazat
4.) DR PATAKI PÁL GÁBOR (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 953 szavazat
5.) RÓZSÁS MIKLÓS (Szövetség Vasvárért Egyesület) 893 szavazat
6.) GALAMBOS LAJOS (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 870 szavazat
7.) FIXL LÁSZLÓ (Szövetség Vasvárért Egyesület) 846 szavazat
8.) ZÁGORHIDI-CZIGÁNY CSABA (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 833 szavazat
9.) DR: FABÓK TIBOR (Független) 831 szavazat
10.) BEDICS ANTAL (FIDESZ-Nemzeti Fórum-KDNP) 790 szavazat
11.) GERGYE REZSŐ JÓZSEF (Független) 727 szavazat
Sipos-Tompa János, a Választási Bizottság elnöke gratulált az újonnan megválasztott képviselő-testületnek. Munkálkodjanak együtt Vasvár eredményes fejlődése érdekében-zárta tájékoztatóját az Elnök Úr!
Ezt követően esküt tett a képviselő-testület és Vasvár Város polgármestere, Németh Zsolt.
A POLGÁRMESTER PROGRAMJA
Németh Zsolt polgármester ismertette programját.
Tisztelt Vasváriak!
Akarva akaratlanul, érzelemben vagy csupán jogilag, de utódai vagyunk az egykori Vasváron működő bíróknak, esküdteknek, VB- és tanácstagoknak is. De az önkormányzati rendszer működésében is, ez már az ötödik képviselő-testület. Így hát elég sok tapasztalat halmozódott fel, nem csak az alakuló ülés tekintetében, de minden bizonnyal a működés tekintetében is.
Én is gratulálok megválasztott képviselőtársaimnak! -induljanak egyesületi, független, vagy pártszínekben. Jó munkát kívánok, és jó együttműködést kérek, és ajánlok is, mindannyiuk számára. Köszönöm a választási szervek munkáját!
Ez a választás lezárja az elmúlt négy évet. Lezárja a testület négy évét, új testület alakult. Minden bizonnyal magasra tette a mércét az előző képviselő-testület, hiszen nem mondhatjuk azt, hogy önkormányzati forrásokból látványosabbat lehet alkotni, mint az elmúlt négy évben.
De lezárta ez a választás az elmúlt két év gyomort forgató botránypolitizálását is, hiszen a választók erről is döntöttek, értékítéletet mondtak egy magányos, vagy éppen feladatot teljesítő önjelölt erkölcstelen megnyilvánulásáról. Azután lezárja a kampányt is ez a választás, amely itt Vasváron szokatlan intenzitással, meglepő kommunikációs módszerekkel, szokatlan nagyságú pénzeszközzel folyt. Mindezek ellenére azonban ki kell jelenteni, hogy a személyeskedést nélkülözte. Most az a feladatunk, hogy a kampányban szükségszerűen előforduló, amúgy mindent nyilvánvalóan, vagy sok mindent bíráló hangulatból visszazökkenni abba a miliőbe, amelyet a Kultúra Magyar Városa, a Hild-díjas Vasvár jelent. Ebbe a dimenzióba kell újra visszaszoknunk.
A polgármesteri program az alakuló ülések szokott napirendje. Ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról, hogy négy évre szóló gazdasági programot a képviselő-testületnek kell megalkotnia. Viszont könnyű dolgom is van, hiszen nem mondhatok mást, mint ami a kampányban elhangzott. Ha valaki ismeri ma az ország politikai helyzetét, látja az itteni konfliktusokat, akkor különösen igaz ma minden közszereplőre. Nem lehet mást mondani, ígérni, tenni, mint amit a választások előtt ígértünk, tettünk.
Ilyenkor helye van annak is, hogy egyfajta polgármesteri hitvallást is mondjon az ember. Azt hiszem, egy polgármesternek nem csak településmenedzsernek kell lenni. Persze annak is. Általában ezt az igényt jelölik meg vele szemben. Azonban én hiszem azt, hogy több ennél egy polgármester, mert ő maga a település értékrendjének a hordozója. Így én azonosulok a település tradícióival, hagyományaival, történelmi, vallási, urbanisztikai néprajzi örökségével. Én hiszek abban, hogy ha változtatásokat teszünk – hiszen mi másra nem esküdnénk fel, mint arra, hogy ezt a települést fejlesszük, változtassuk – akkor ez a változtatás az ősi karakter megőrzését kell, hogy jelentse, kell, hogy segítse, annak a karakternek a megőrzésével, amely egy emberi léptékű kisváros minden hibájával és hiányosságával együtt is jellemzi Vasvárt.
A programok általában két részről szólnak. A város működtetéséről és fejlesztéséről. Működtetés tekintetében úgy vélem, hogy nehéz idők jönnek, hisz a már ismert kormányzati lépések a közszféra számára eddig nem látható nehézségeket jelentenek, erről is szóltunk a kampányban. Vasvár város intézményrendszere az elmúlt években mindig igazodott a változásokhoz. Ma nem nagyobb ez az intézményrendszer, mint ami egy magát városnak valló településnek jár és szükséges. Ezen a képviselő-testület és magam sem kívánok önszántamból, önszántunkból kardinális változtatást tenni. A kormányzati intézkedések tompítására talán, kiküszöbölésére nincsen lehetőség. Ezt korrektül el kell mondani, miként tettük azt a kampányban is.
A fejlesztések tekintetében megint csak két részre kellene osztani a lehetőségeket. Először arról beszéljünk, amit mi magunk akarunk megvalósítani az önkormányzat költségvetéséből, s beszéljünk arról, hogyan áll a város költségvetése? Nem áll rosszul a város. Nem áll rosszul anyagi tekintetben, hiszen a településeknek országosan megötszöröződött a hitelállománya az elmúlt másfél-két évben. Vasvár hitelállománya nem hogy kezelhető, de csekély mértékű. Az évi törlesztő részletek a város költségvetésének 1-2%-át teszik csak ki. Ezek hosszú lejáratú hitelek, amelyeknek akár a kiváltására is lehetőség van, hiszen a városnak fejlesztésre 200 millió forint bankban lekötött pénze van. Ez a nagyságrend kétszerese annak, mint amekkora hitelállomány van. Természetesen nem beszéltem azokról a hitelekről, amelyek hitelkeretek, s amelyek a működést szolgálják. Ezek a hitelkeretek tavasszal megjelennek, s remélhetőleg az év végére, tizenegymilliósra zsugorodnak. Ez a változás az év vége fele. E tekintetben a két hét múlva sorra kerülő munkaülésen is lesz már feladatunk. Hiszen lehetőségünk van arra, hogy a belvárosi rekonstrukcióhoz, a színházteremhez, a domonkos kolostorhoz felvett hitelt egy még jobbal kiváltsuk.
Van arra forrás, hogy fejlesztéseket hajtsunk végre, viszont nincs arra forrás arra, hogy a működést finanszírozzuk. Ez az összeg légséges ahhoz, hogy jelentős Európai Uniós támogatású programhoz önerőként szolgáljon. Ezt néhány év alatt el lehetne erodálni, ha az intézményrendszer hiányosságait pótolnánk belőle.
A legfontosabb fejlesztés a csatornahálózat kiépítése kell hogy legyen! Ezt kell megcélozni. Ehhez több feltétel kell. Az első feltétel: nyilvánvalóan fel kell készülni erre. A tervek már elkészültek, csupán néhány tulajdonjogi problémát kell tisztázni az átemelő állomások környékén. Készen állunk arra, hogy pályázatot tudjunk benyújtani. Remélhetően az utolsó engedélyek is megszületnek hamarosan.
A második feltétel: rendelkezzünk saját erővel. Ez a saját erő, rendelkezésre áll. Nem kell fordulni a választókhoz, az igénylőkhöz, hogy csupán az ő anyagi erejük tenné ki az önkormányzati önrészt, hanem az önkormányzat jelentős nagyságrendben is hozzá tud járulni egy ilyen beruházáshoz.
A harmadik feltétel: legyen ilyen KIOP-pályáztat. Nyilvánvalóan sok mindenki segítsége kell, a jelenlegi kormányhoz közel állóké is. Kétféle forrás lehetséges. Egy regionális és egy országos. Nem lenne jó, ha a regionálishoz nagyok lennénk, az országoshoz pedig kicsik. Itt mozgásterünk nincsen, hiszen Vasvárnak jogszabályban rögzített helyzete aglomerációs szempontból Alsóújlakkal van. Tehát nem lehet felbővülni akkorára, hogy az országos programba bekerüljünk, s nem lehet magunkat összezsugorítani akkorára, hogy egy kis falú önálló természetközeli szennyvízprogramjába bekerüljünk. Tehát azt kell elérnünk, hogy ez a szegmens is támogatást kapjon. Annál is inkább, mert a racionalitás is ezt mondaná. Hogy ott, ahol a mű egyik része, a szennyvíztisztító szabad kapacitása adott, mint Vasváron, ott egységnyi állami vagy uniós pénzzel több háztartást lehet rákötni a szennyvízhálózatra, hiszen nem kell az egész beruházási láncot elölről indítani.
MEGÚJULÓ INTÉZMÉNYEK, TRETTER-HÁZ JÖVŐJE
Az elmúlt években sorra újítottuk meg intézményeinket. Egy kimaradt belőle, a Tretter-ház, amelynek funkciót kell találni, és a felújítását el kell végezni. Bízom abban, hogy effajta beruházásra lesz uniós-pályázat. Többfajta programmal készen állunk: ez lehet a kistérség számára valamiféle kistérségi központ, tárgyalóterem, vagy más kulturális célra is felhasználható, vagy egy békeház koncepció, vagy a kettő együtt. Ám egy épületnek nem csak szépnek kell lennie, de fenn is kell tartani azt.
IPARTELEP, MUNKAHELYTEREMTÉS
Ipartelepen összközműves, kedvezményes telket kínálunk. Jelenleg ott folyik egy nagyberuházás. Nem fordulhat az elő, ha elfogynak a telkek, s egy betoppanó külföldi befektető-beruházónak ne tudnánk ott a legnagyobb európai kedvezménnyel telket biztosítani. Ehhez a testületnek új rendeletet is kell alkotnia, hiszen korlátlanul nem nyújthatunk támogatást.
Gondolnunk kell arra – megint csak pályázati támogatással – ha lesz ilyen kiírt pályázat, hogy sportcélú fejlesztéseket is támogassunk. Meg kell vizsgálni, hogy milyen műszaki beavatkozással lehetséges a sportcsarnok lelátójának bővítése. Ehhez a tervezést el kell kezdeni annak érdekében, hogy ha ilyen pályázat kiírásra kerül, akkor erre pályázni tudjunk. Nem árulok el titkot azzal, amikor kimondom, hogy messze a várakozáson túl teljesít az NB I/B-s női kézilabda csapat. Eredményeikhez méltatlanok azok a körülmények, amelyekre pár évvel ezelőtt büszkék voltunk, s néhány várost is leköröztünk ezzel a létesítménnyel. Van nálunk nagyobb város is, mint amilyen Vasvár, s amelynek ilyen sincsen.
A közterületek rendjére nagyobb figyelmet kell fordítani! A megoldatlan kesze-kusza műszaki helyzetek rengeteg konfliktushelyzetet okoznak, amelyet meg kell oldania a városnak. A közterület-felügyeletet is meg kell oldani. A fejlesztésnek van egy másik része, amit nem a város, hanem mások végeznek el. Ilyen a munkahelyteremtés, amelynek feltételeit mi megteremthetjük, de a beruházást másnak kell elvégeznie. Ilyen volt az Idősek Otthona beruházás is.
Az önkormányzatnak szorgalmaznia kell Vasváron a társasház építést. Segíteni kel ezeket a kezdeményezéseket is.
Munkahelyteremtés tekintetében más technikákat is meg kell célozni. Az elmúlt években az ITD Hungaryre támaszkodtunk. A versenyhelyzetünk elég gyenge, ezért egyfajta célzott munkahely vagy beruházó keresést kell végezni. Ennek érdekében a kiajánló anyagok elkészültek, ám a régiek felfrissítése szükséges. A környező országokkal célzott befektetői keresést kel folytatnia a városnak. Az elmúlt hetekben ebbe az irányba is történtek lépések.
TURIZMUS FEJLESZTÉSE
A turizmus fejlesztésben is külön kell választani, hogy mi az önkormányzat feladata és lehetőse. Feladata: teremtse meg azt a miliőt, környezetet, amely nem tartozik a vállalkozók lehetőségei közé, így a rendezett utcákat, virágos tereket. A frekventált helyek fejlesztését folytatni kell. A Szentkút környékén is a lehetséges fejlesztésekkel, a piactér, a patak környékének rendezése, ott a híd építése. A fürdő fogadó részének fejlesztése elengedhetetlenül fontos. Csak ez teremtheti meg annak a lehetőségeit, amiben reménykedünk, hogy a hotel építése az elkövetkezendő hetekben is megindulhat.
Én a fürdő szerves fejlesztésében hiszek, mert ezen a területen nem csak sikerek vannak. Lásd Sárvár a gyógyvizével, Vasvárnak ilyen gyógyvize nincsen. Ám kevésbé beszéltünk arról, hogy Borgáta vagy mesteri miért nem tudott egyről kettőre jutni az elmúlt években. Épp ezért én abban hiszek, hogy szerves fejlődéssel, fokról-fokra történő fejlődéssel eljuthatunk oda, hogy Vasvár egyik meghatározó pontja lehet maga a fürdő és annak a környezete.
Az elmúlt időszakban a szállásfejlesztések a bakancsos turizmus irányába hatottak. Mennyiségileg most már van lehetőség vendégek fogadására, Nagymákfán vagy az új zarándok-és turizmus szálláson, vagy a kollégiumban. Azonban a kistérséggel összefogva kell megtennünk, hogy a tréség idegenforgalmi attrakcióit együttesen ajánljuk ki.
A civil szervezetekkel való kapcsolat tartására is oda kel figyelni, személyesen nekem is. Az emberléptékű kisváros értékeinek megőrzését, a civil szervezetek tradícióinak ápolását fontosnak tartom. Ezt az együttműködést ajánlom a civil szervezeteknek és Vasvár város lakóinak is. Köszönöm mindazok támogatását, akik bizalommal voltak irányomba és a most megválasztott testület irányába is!
POLGÁRMESTER JAVADALMAZÁSA
A testületi ülés megállapította a polgármester tiszteletdíját. A képviselő-testület a beterjesztett változatlan mértékű illetményt és költségáltalányt fogadta el (Németh Zsolt kizárta magát a szavazásból). Így Vasvár város polgármesterének béralapja bruttó 460 ezer forint, és megilleti havi 97 ezer forint költségtérítés. Egyben jelezte a polgármester, hogy november 30-ával lemond a költségáltalányról.
KÉPVISELŐI ÉS BIZOTTRSÁGI ALADÍJAK
Németh Zsolt polgármester e pontot követően vette át a korelnöktől, Kovács Tildától a képviselő-testületi ülés vezetését.
A 2006. április 1-től érvényes tiszteletdíjakat az újonnan megválasztott testület változatlanul hagyta. Így a képviselői alapdíj: 42 ezer forint.
Bizottsági tagsági díj: 21 ezer forint az alapdíjon felül.
A bizottsági elnöki, illetve tanácsnoki + másik bizottsági tagsági díj összege 42 ezer forint lesz Vasváron.
ALPOLGÁRMESTER MEGVÁLASZTÁSA TITKOS SZAVAZÁSSAL
A képviselő-testület alpolgármesterének személyére Németh Zsolt polgármester tett javaslatot, Kovács Tilda személyében. A testület az ajánlást elfogadta, majd titkos szavazással megválasztotta Kovács Tildát alpolgármesternek. Ezt követően az alpolgármester letette az esküt.
ALPOLGÁRMESTER JAVADALMAZÁSA
A képviselő-testület az alpolgármester javadalmazását az alábbiakban szavazta meg: bruttó havi 217 ezer forint illetmény, és 43 ezer 400 forint költségáltalány.
BIZOTTSÁGOK
A testület munkáját ebben a ciklusban is 3 bizottság segíti, amelyek az alábbiak:
1) Oktatási és Közművelődési Bizottság – elnöke: Dr. Wessely István tanácsnok. Tagjai: Galambos István, Fixl Lászuló, Zágorhidi-Czigány Csaba. Külső tagjai: Horváth László, Török János, dr. Fuxberger Balázs, Dóka Balázs
2) Egészségügyi Lakásügyi és Szociális Bizottság -elnöke: Sejber Mihály tanácsnok. Tagjai: Dr. Pataki Pál Gábor, Gergye Rezső, dr. Fabók Tibor. Külső tagok: Iván Lászlóné, Kovács Árpád, Dr. Wesselyné Kupi Ildikó.
3) Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság – elnöke: Zágorhidi-Czigány Csaba tanácsnok. Tagjai: Galambos István, Bedics Antal, Rózsás Miklós. Külső tagok: Tóth Balázs, Cserép József, Sipos-Tompa János.