2019.07.27. Aranytorkú énekesek jártak Vasváron

Aznap három interjúhelyszínre is el kellett mennem két órán belül a megyében, a negyedik feladatom ezek végeztével a nyíregyházi Cantemus Gyermekkórus vasvári koncertjéről való tudósítás volt. Így aztán épp az utolsó, ráadás dalra értem a vasvári plébániatemplomba, de, ahogy mondani szokták, el is állt rögtön a lélegzetem a hallottaktól. A több mint 40 kislány már egy órája volt akkor közönsége előtt, mégis olyan erőteljes, színtiszta, energikus, csengő hangok jellemezték a kórushangzást, mintha akkor kezdődött volna a műsor. Egyszerűen feledhetetlennek mondató, ezzel biztosan egyetért mindenki, aki ott volt ezen a hangversenyen.

A templom hajórészénél állt egy kórusnyi énekes, két oldalt pedig a padok mellett a kijáratig is két sorfal a dalosokból. Így éneklésük közben ennek a különleges felállásnak köszönhetően minden hallgató szinte fizikailag is része volt a kórusban éneklésnek, a hangzásélmény is kivételes volt a technikai megoldás miatt. A tizenéves lányok fehér hímzett öltözetükben, fehér cipőkben, egyenruhájukkal is tiszta egységet alkottak, a hangokról nem is beszélve. A vasvári közönség vastapssal jutalmazta a kórus produkcióját. Nem tudom miért, de egy kicsit Szabó Magda Abigélje jutott eszembe látva, hallva őket a hangversenyen, majd a koncert utáni csivitelő, fiatalos jókedvüket. A hangverseny végén a kórusvezetővel is válthattam néhány szót. Ő az énekhangokból épített csodát egyértelműen a Kodály módszer sikerének nevezte. Úgy fogalmazott: egyedüli kórusintézményként alapozzák az országban erre a módszerre a munkát. A Kodály Zoltán Zenei Általános Iskolából kikerülő diákokból gyermekkórus, fiúkórus, ifjúsági és felnőtt vegyeskar is működik Nyíregyházán. Utóbbiak most voltak Japánban turnén. A módszerük lényege, hogy a zenei anyanyelv oktatását a legkisebbektől kezdik. Forrai Katalint idézte, aki szerint a gyermekek zenei nevelését már születésük előtti első kilenc hónapjának első percétől kellene kezdeni. Azóta ennek, a Forrai Katalinhoz fűződő mondásnak van egy újragondolt változata is: A gyermekek zenei nevelését az édesanyjuk születése előtti kilenc hónap elején kell már kezdeni.

Mindenesetre, hogy a Kodály módszer csodamódszer, azt a koncert, a tiszta, karctalan, együttes hangzás ismét igazolta. Szabó Dénes karvezető szerint a Kodály módszer a központi idegrendszerre is jótékonyan hat, olyan változást idéz elő az ember személyiségében, hogy képes lesz valódi koncentrálásra, figyelmes lesz, a munkavégzése is megbízhatóbb. Bizonyította ezt a hangverseny is, ahol a lányok egy órán át összpontosítottak és adtak elő a zeneirodalom legnehezebb műveiből hibátlanul néhányat. A kórustagok a munkában, a magánéletben is sikeresek, a közösségek hasznos tagjai lesznek. A karvezető azt mondta: Talán attól is ilyen különleges a produkciójuk, mert közösen hisznek abban, amit csinálnak. Szeretetközösség alakul közöttük, amit a közös éneklésnek köszönhetnek. „A közösség erős érzés, én őket, ők engem szeretnek, ez a titka a Cantemusnak.”- fogalmazott Szabó Dénes.

 

Pogács Mónika

Laki László képgalériája a vasvar.hu-n

Széchenyi2020