2005.04.16. Beszélgetés Dévai Nagy Kamilla előadóművésszel

Dévai Nagy Kamilla nevét aligha kell be­mutatni az olvasóknak. Csodálatos hangja, fennkölt elõadóstílusa, verses dalai révén több évtizede ismert előadóművész, s nagy tisztelet­nek örvend határokon belül és a nagyvilág magyarjai között. Vasváron, az Aranya János Vers- és Prózamondó Ver­seny zsűrijét vezette. A ver­seny után beszélgettünk a művésznővel, aki 1996 óta régi-új életet él.

–   Köszöntöm Vasváron ab­ból az alkalomból, hogy Ön az Arany János Vers- és próza­ mondó Verseny zsűrijének az elnöke,  mondhatom díszven­dége e rendezvénynek 2005-ben. Kérem mesélje el, mivel foglalkozik, mi tölti ki életét,miként él?

–   Biztos hogy tudni akarja?

–   Igen, és azt hiszem az olvasók is kíváncsiak.

–   Élni? Jó kérdés. Sokan nem hiszik el, hogy egy 5 négyzetméteres szobában élek egy iskolá­ban, ahol én vagyok az igazgató, de a gondnok, az édesanya, a takarítónõ, a lábtörlõ és a lelki szemetesláda is egy személyben. Ugyanis 1996. január 22-én, a Magyar Kul­túra Napján túléltem egy óriási közlekedési bal­esetet. Két napig kómában voltam, leszakadt az egyik újam, újra tanultam járni, beszélni, ez fél évig tartott. Felépültem. Az Úr így adta tudtom­ra, hogy van még dolgom e földön. Az iskola jö­võje a felépülés ideje alatt, a fehér szobában dõlt el. Bizonyosságot nyertem, hogy nem én aka­rom a pályámat folytatni, hanem a Teremtõ gon­dolta úgy, hogy amit eddig, 33 éves pályafutá­som alatt megtanultam, adjam át a fiataloknak. Azoknak, akik nem dõltek be az újmódi tech­nokrata kultúrának, a gépzenének, hanem szere­tik az instrumentális muzsikát, s még mindig van lelkük ebben a felszeletelt, kisemmizett vi­lágban, s nyitottak a tiszta zenére, a tiszta gon­dolatokra, a kultúrára, az örök emberi értékekre, szeretik a régi verseket, históriás énekeket, bal­ladákat, és saját maguk is írnak verset, szerez­nek zenét.

– Ha jól értem, egyfajta értékmegõrzõ, kró­nikás ének-zene iskolát álmodott meg.

–   Igen. Értékmegõrzõ és értéket létrehozó énekmondó iskolát álmodtam meg. A szervezõ­dés is külön történet. Igazából nem is én gyűjtöt­ tem a fiatalokat magam köré, hanem amikor megneszelték ennek az iskolának a hírét, õk ke­restek és jöttek hozzám tanulni.

– Az erjesztõ kovász.

–   Igen, mondhatjuk így is. A módszerem igen egyszerű volt. Amikor mentem szerepelni, elõször egy, majd kettõ, három diákot vittem magammal, vagyis azonnal a mélyvízbe dobtam õket. Óvni, védeni tudtam õket, s a reszketésü-ket oldani, majd az elõadás után kielemeztük a produkciót. Így a vasvári zsűriben jól érzem ma­gam, mert ugyanazt csinálom itt, mint Budapes­ten a hét minden napján.

–  Hol van ez az iskola?

–   Budapesten a III. kerület­ ben, a Zipernowsky Károly ut­ca 1-3-ban található. Ez régen krónikás ének zeneiskola né­ven működött. Most, január 1-jével felvehettük, és megkap­tuk a bírósági bejegyzést köve­tõen a Krónikás Zenede nevet. Az elõdintézményt a múlt szá­zadban a Liszt Ferenc Zene­akadémián hívták életre, Kirá­lyi Zenede néven.

–   E nevet kiérdemelni nem semmi, pestiesen szólva. Önök mit tettek le a magyar kultúra asztalára, hogy a címet kiérdemeljék?

–  Amit eddig letettünk, az 15 nagylemez, több mint tíz országban rendszeres fellépés. El­sõsorban a Kárpát-medence magyarságához járunk és a diaszpórában, a világ legtávolabbi pontjain, az USA-ban, Kanadában, Ausztráliá­ban élõ magyarsághoz, szinte kéthetente. És nem pénzért lépünk fel. Nekem nincsen pénztár­cám 9 éve, amikor újjászülettem. Lakásom sin­csen, a Rózsa-dombi villát is ebbe az iskolába
invesztáltam. Többévi hányattatást követõen a III. kerület polgármestere szánt meg bennünket, s kaptuk meg ezt az iskolát, amely a beomlás szélén van. Nekem azóta nincsen pénztárcám. Csákányoz­tunk, csempéztünk, gipszkarton falat húztunk, azóta is beázik a tetõ. Vagyis mindenütt szpon­zorokat keresünk.

–   Mennyien viszik ezt az iskolát?

–   Egyedül valóban nem lehet csinálni. Én megalapítottam az iskolát, s az elsõ hívó szóra 14 csodálatos tanár jelentkezett, akik egyetemen és fõiskolákon tanítanak. Név szerint is had emel­jem ki Mádi Szabó Katalint, aki a Színművésze­ti Fõiskolán a musical-tanszak egyik vezetõje, Dr. Stollár Katalint, aki a színpadi beszédtechni­ka című könyvet is írta, Bahai Imre tanár urat, aki iskolánk indulásánál bábáskodott. Montágh Imrét, aki verstant okít, hisz verset sem lehet csak hályogkovács módjára írni. De az elsõ taná­rok között említhetem a Zeneakadémia profeszszorát, Sághy Lászlót, akit annyira elragadott a hév, hogy azóta New Yorkban és másutt is taníta világban. De a régiek helyett mindig jönnek odaadó újak. Olyan tehetséges fiatal tanárok, mint Persi Krisztina, aki szolfézst, összhangzat­tant, zeneelméletet, zeneirodalmat tanít, s mellet­te a krónikás kórust is vezeti. Külön kell megem­lítenem az énekes gitáros előadóművészek nevét. Gizella Pétert, aki Kossuth-díjasként sem átall tanítani, Smith Ferencet, a Honvéd Művész Együttesnek énekes-gitáros előadóművészét, de Radványi Balázs a Kaláka együttesbõl is tanított nálunk. Õ, mivel állami támogatás nélkül dol­goztunk és dolgozunk, ezért nem tudta tovább vállalni a tanítást. De tanítványaink hangtant, fénytant, mikrofondinamikai ismereteket is elsa­játítanak nálunk, amit a Duna Televízióból Edelényi Gábor tanít. De ruhatervezõk, sminke­sek is okítják növendékeinket.

–   Ha nem kapnak állami támogatást, miként tud az iskola működni, létezni, s miként lehet ezt a kiélezett, feszített létet bírni?

–   Úgy teremtjük meg az anyagi feltételeket, hogy a növendékekkel évente legalább 200 na­pot lépünk fel. Mellette még heti 70 órát tanítok is, s hét végén is megyek fellépni. Eddigi éle­temben soha nem használtam a nevemet, most viszont igen. Nem kihasználom, nem visszaélek azzal, hanem védjegyként kamatoztatom az is­kola léte, fennmaradása érdekében. Úgy érzem nevem tisztességgel fémjelzett, amelyet nem rontott el semmiféle politika. Az iskola maximá­lisan távol is tartja magát mindenféle pártpoliti­kától. Egy szent célunk van. Ez a magyar törté­nelem, irodalom, zenei, népzenei hagyományok ápolása, de újak teremtése is.

–   Nem lehet ebbõl a majdnem azt mondtam
törvényen kívüli iskolai létbõl kitörni?

–   De igen. Alig merem kimondani, de úgy tű­nik, az idén sikerül az iskola akkreditációját meg­szerezni. Külön öröm számunkra, hogy a kulturá­lis minisztériumban az államtitkár azt mondta, hogy ilyen iskola csak egy lehet, s azok mi le­szünk. De még nem merem mindezt elkiabálni.

–   Milyen a műhelymunka?

–   Igen jó a kérdés. Intézeti jelleggel műkö­dünk, vagyis 24 órás nonstop foglalkozás van a gyerekekkel, akik már nemcsak Magyarország­ról, hanem a Kárpát-medencébõl, sõt az USA-ból is jönnek. Nem az a célunk, hogy azután itt maradjanak, hanem hogy visszamenjenek oda, ahol nagyon nagy szükség van rájuk a magyar kultúra ápolása érdekében. Hisz a krónikás éne­kes ma már rangot jelent. A küldetést teljesítõk a feledésre ítélt dalokat, verseket mentik meg, adják át a közönségnek. Igen érdekes a nyugat­ra szakadt generációk sorsa. Hamar asszimilálódnak, nyelvüket elfelejtik, igyekeznek is sok­szor tudatosan beolvadni, mert úgy érzik, hogy így könnyebben érvényesülhetnek.

–   Volt arra példa, hogy a diaszpórában élõ, mondjuk második generációs magyart, aki nyel­vünket nem is beszéli, épp a históriás dalok „fertõzték meg”, s kezdtek el énekmondást ta­nulni?

–   Igen volt. Ha már eljött ide Magyarország­ra mondjuk az USA-ból, akkor vele már nem sok dolgom van. Csak el kell vinnem szénásszekéren Erdélybe, meg kell simogattatnom a boci fejét, lovagoltatnom kell, és ez már nem álom­kép, hanem megvalósított valóság. S azt is el kell mondanom, hogy azok, akik a Kárpát-me­dencébõl jöttek, nem akarják a magyar énekesek elõl elvenni a kenyeret. Visszamennek szülõ­földjükre, s hitet, reményt víznek a határainkon túl élõ, elkeseredett, kisebbségben élõ magya­roknak. Irodalmi kávéházakat nyitnak, az írói és költõi lét letéteményesei lesznek, körülöttük pezsgõ élet indul el. Õk az erjesztõ kovász. Még akkor is, ha a decemberi népszavazás nagyon megkeserített õket. Ma viszont a bibliai állás­pontra helyezkedünk. Ha megdobtak kõvel, mi kenyérrel, sok-sok kenyérrel válaszolunk erre. Ha leszerbezik, leoláhozzák, leszlovákozzák õket, õk csak azért is magyarul, tiszta magyar­sággal énekelnek, tiszta tekintettel, sokszor könnyekkel a szemükben. Mert õk hazamennek. A nyugatiaknál pedig meghosszabbodik an­nak a közösségnek a magyar élete, ha ebbõl az iskolából valaki oda visszatér. Konkrétan San Franciskóból érkezett egy srác, akinek a telefon­ban még a bemutatkozását sem értettük. Hites Botondnak hívták, s aki CD-ket, lemezeket hall­gatva jutott el hozzánk. Miután megtanult gyö­nyörű magyarsággal beszélni, dalolni, otthon a két leánytestvére ezt egyszerűen nem tudta elvi­selni. Hát hogy van az, hogy Botond a szüleivel magyarul társalog, õk meg egy szót sem értenek? Arról nem is szólva, hogy amikor Botond szüle­ivel elõször beszélt magyarul, õk egyszerűen sír­va fakadtak a meghatódottságtól. Azóta a két le­ánytestvér és a rokonság összes fiataljai versenyt hallgatják Botond tõlünk vitt históriás CD-leme­zeit, s versengve tanulnak magyarul. Talán itt megemlíthetem, hogy fenntartásunkat épp az általunk kiadott históriás CD-k árából is igyek­szünk – rossz magyarsággal szólva – fedezni.

–   Az életmód, amellyel megfertõzõdik a hoz­zánk jött fiatalok, kicsit élettõl idegennek, mond­hatni túl romantikusnak tűnik.

–   Ez a realitás. Szövünk, fonunk, koncerte­zünk, mindent megteszünk annak érdekében, hogy ez az iskola életben maradhasson. Szénás szekéren utazunk, s ha kell, egy zsák pityókáért lépünk fel, mondjuk Erdélyben, hisz határon tú­li magyarjaink nem dúskálnak az anyagi javak­
ban. És mi, akiknek nincs pénzünk, és nagy le­hetõségeink, mi mindig adunk a szívünkbõl, a szeretetünkbõl. S fellépéseinken szemtõl sze­mig, lélektõl lélekig szól ez a krónikás zene, amely alkalommal mindig kapunk mi is közön­ségünktõl. Szeretetet, megbecsülést, hitet. Ebbõl építkezünk.

–   A Kardos László Általános Iskola aulájá­ban, – amúgy a versmondóknak jutalomképpen – csodálatos koncertet adott Dévai Nagy Kamil­la Liszt Ferenc-díjas énekes gitáros az Arany János Vers- és Prózamondó Versenyen. Itt Vas­
váron mikor hallhatjuk Önt legközelebb?

–  Elmondom, mint sok tréfát – címmel, április 2-án Vasváron a Helytörténeti Múze­umban este 17 órakor adunk József Attila es­tet, a költõgéniusz születésének 100 évfordu­lója alkalmából. Fellépõ társam, miként már 30 éve sokszor, most is a Radnóti-díjas Mohai Gábor, a Magyar Televízió népszerű bemon­dója lesz. Az esten József Attila levelezéseibõl hallhatnak részleteket, és felhangzanak a köl­tõ szerelmi lírájának legszebb versei is. Talál­kozzunk április 2-án, szombaton este 5-kor!

–  Művésznő, köszönöm a beszélgetést!

Széchenyi2020 Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi2020