2012.04.24. Biztosan szükségem van rá? – Fogyasztóvédelmi fórum volt Vasváron

Sok más mellett ez, a vásárlók számára hasznos tanács és tételmondat is elhangzott azon a fórumon, melyet a Békeházban rendezett az önkormányzat és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Vas Megyei és Szombathelyi Városi Szervezete. Várallai Károly, az egyesület vasi elnöke azt hangsúlyozta, bizony tanulnunk kell, hogy is legyünk tudatos vásárlók. Ehhez viszont tisztában kell lennünk a jogainkkal vagy összetettebb esetben azzal, hogy hova, kihez is fordulhatunk segítségért. Az előadásban sok más mellett az volt a jó, hogy gyakorlati, mindannyiunkat naponta érő vásárlási problémákon keresztül mutatta be a megoldást, s azt, hogy hol érhetők tetten vásárlási jogaink. Tudták például, hogy ha egy akcióban három féle árral találkozunk egy terméknél, míg a pénztárig érünk és a leárazás ellenére a magasabb árat látjuk viszont a blokkon, reklamálhatunk, mert jogszabályilag a legalacsonyabb ár „illet meg” bennünket? De az is fontos, hogy a reklamációnkat még a pénztártól való távozás előtt tegyük meg. Új információ volt sokunk számára az is, hogy ha egy szórólapon akcióról olvasunk, annak a terméknek az akciózás első percétől az utolsóig lennie kell az üzletben vagy vásáron a vásárlói jogok szerint. A műszaki cikkeknél jogosan kérhetjük, hogy azokat helyben had próbáljuk ki az üzletben. Manapság nem ritka, hogy „bedobozoltan” megkapjuk a választott árut és nem is gondoljuk, hogy az üzletben történő kipróbálás „joga” minden egyes műszaki áru esetében jár a vásárlónak. A magyar nyelvű műszaki leírás is kötelezően jár vagy kérhető. Ha ezt hiányoljuk és a válasz az, hogy „nem bonyolult a használat”- akkor azért, Várallai Károly tanácsa szerint visszakérdezhetünk, hogy a külföldiek számára is ugyanolyan egyszerű a használat, akkor azokon a nyelveken miért van meg a használati utasítás? De a fogyasztóvédelem és vásárlói jogok kategóriájába tartozik, hogy egy-egy kimaradó járat miatt is reklamálhatunk az utazások kapcsán például vagy egy egész más területről említett vásárlói jog, ha a gáz minőségét nem érezzük megfelelőnek, azért is „szólhatunk”. Az árubemutatók alkalmával Várallai Károly tanácsa, hogy ha elfogadjuk a szervezők meghívását, azzal a gondolattal menjünk oda, hogy tényleg kell nekem a kínált áru? Az előadásban az is elhangzott, hogy reklamálni elsősorban ott kell, ahol a pénzünket „hagytuk”! Ennek fokozatai, hogy panasz-jegyzőkönyvet vetetünk fel, vagy elkérjük a vásárlók könyvét, a panaszkönyvet, melynek bejegyzésére 30 napon belül választ kell kapnunk.  Ha nem jutunk semmire ezekben az ügyekben, akkor a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz és a Békéltető Testülethez fordulhatunk jogaink érvényesítése érdekében. Minden egyes vásárlás egyben szerződés is és ezért vannak követelhető jogaink ezekben. Egyebek mellett ezeket is boncolgatta a Vasváron rendezett fogyasztóvédelmi előadás. A fogyasztók többsége konfliktuskerülő, személyesen nem szívesen reklamál, a sérelmeinek elintézését mástól várja. Az igazi cél az, hogy mindenki legyen a saját ügyvédje, ezért szükséges az ismeretek megszerzése. Ebben tud segíteni a fogyasztóvédelem.

Tudatos fogyasztóvá kell nevelnünk magunkat. Ebben segít az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, mely Magyarországon a legrégebben működő, széleskörű szakmai felkészültséggel rendelkező, olyan kiemelkedően közhasznú társadalmi szervezet.  A Vas megyében működő helyi szervezet kiemelt céljai között szerepel a hozzá fordulók felvilágosítása, tanáccsal való ellátása, valamennyi kereskedelmi és szolgáltatási ügyben. Az egyesület már az általános iskolai tanulók fogyasztóvédelmi ismereteinek bővítésében is részt vesz. Azt szeretnék elérni, hogy a fogyasztók már a vásárlás, szolgáltatás igénybevétele előtt legyenek tisztában az őket megillető jogokkal. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság panaszfelvételét is az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Vas megyei és Szombathelyi Városi Szervezete intézi a megyében.

(Az egyesület elérhető Szombathelyen a Kisfaludy Sándor u. 1. szám alatt, vezetékes telefonon a 342-035-as számon a 94-es körzetben, mobilon pedig a 06-30-394-1681 tárcsázásával. Email: ofe.vas@chello.hu Weboldal: http://www.ofe.hu) –pm-

Széchenyi2020 Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi2020