2021.02.12. Előre tekintenek a nagyvállalkozások vezetői

Arra kerestünk a választ: a járvány mennyire érintette a tőkeerős helyi cégeket?

 

Tavasszal, a járvány első szakaszában kisvállalkozókat kérdeztünk arról, miként élik meg a covid miatti változásokat és gazdaságilag ez hogyan érinti őket. Cikkünk akkor nagy népszerűségnek örvendett, ezért úgy gondoltuk, most, a pandémia második hullámában a nagyvállalkozókat kérdezzük arról: Milyen hatással volt – van – a cégcsoportra, a cégre a covid járvány? Milyen közvetlen és közvetett hatások érték a kft-t? Fel lehetett-e készülni a vártalan helyzetre? Változtatni kellett-e a cég struktúráján, személyi, technikai állományán? Hogyan értékelik a 2020-as évet gazdasági szempontból? Milyen jövőképet vázolnak fel a cég számára 2021-re?

Három tőkeerős, sikeres cég vezetője osztotta meg velünk tapasztalatait: a minőségellenőrzés főprofilú MIELL Quality Kft. részéről Botfa Bálint tulajdonos, ügyvezető igazgató, a fémszerkezetgyártásáról ismert PNH Kft. nevében Martin Mitterhumer tulajdonos, vezérigazgató. Emellett a Karintia Mezőgazdasági és Kereskedelmi Kft. ügyvezetőjét, Bene Zoltán cégvezetőt is arra kértük: a témával kapcsolatban ossza meg velünk gondolatait.

Botfa Bálint – MIELL Quality Kft.

– A járványhelyzet sajnos nem kímélte cégcsoportunkat sem, komoly kihívások elé állított minket! Mivel a tevékenységünk elsősorban a szolgáltatási szektorban zajlik, ezért megrendelőink a saját dolgozóik védelmében elsőként a szolgáltatóik megbízásait mondták le. Ez egy érthető reakció részükről, ennek ellenére nagyon nehéz helyzetbe került szektorunk, hiszen nekünk is egyik napról a másikra szűnt meg a rendelésállományunk komoly része. A 2020-as évre kitűzött célokat azonnal újra kellett tervezni, sajnos elmaradtak fejlesztéseink és beruházásaink is. Átalakult az irodai munkarend, kollégáink védelme érdekében rendszeres az otthonról történő munkavégzés és megszaporodtak az online megbeszélések is. A járványügyi ajánlásoknak megfelelően új szabályozásokat vezettünk be, a távolság tartása, maszkviselet, kézfertőtlenítés és a személyes kapcsolat mérséklése a mai napig jellemző. A pandémiás szigorítások hatására a céges programok és rendezvények elmaradtak, előtérbe kerültek a digitális megoldások – pl. így ünnepeltük online, de mégis közösen a szilvesztert. Összességében pozitív eredményként könyveltük el az utazások csökkenését, és az átgondolt, strukturált meeting kultúra, informatív belső kommunikáció kialakulását – tájékoztatott a tulajdonos.

– A rendelésállományunk napi szinten változott, erre megfelelően nem lehetett felkészülni: minden igényt próbáltunk megfogni és a meglevőket a lehető legtovább megtartani. Az elején napokra, majd később hetekre, végül hónapokra kaptunk megbízható előrejelzéseket, amelyek alapján már tudtunk terveket készíteni és újra megfelelően, hatékonyan működni. Új szolgáltatási területek felé nyitottunk és új termékeket hoztunk létre. A személyi állományban történtek változások, sajnos nem tudta velünk mindenki kivárni, amíg újraindul a gazdaság. Részmunkaidő került bevezetésre, ahogy a cégek, úgy a dolgozók is nagyon nehéz helyzetbe kerültek a kieső fizetések miatt. Örömünkre szolgál, hogy már több korábbi kollégánk is visszatért hozzánk, így legfőbb értékünket, a tudást és tapasztalatot sikerült megtartanunk. A tavalyi év számunkra közepes tempóban indult, majd tavasztól nyár végéig gyakorlatilag szünet volt és egy nagyon erős őszi és téli hajrá jellemezte. Ilyen szempontból 2020-at csupán egy fél évként tudjuk értékelni. Az elmaradt bevételekhez képest a költségek nagy része megmaradt, ami nagyon sok pénzt emésztett fel. Szerencsére évek óta stabil lábakon álló cégként át tudtuk vészelni ezt az időszakot, de ki kell emelnem, hogy ezen periódusban a dolgozóink által nyújtott segítség és kitartás nélkül ez nem sikerült volna! Ezúton szeretném megköszönni az összes kollégánk támogatását! – hangsúlyozta Botfa Bálint.

– Kiegyensúlyozott működést és fejlődést tűztük ki célul magunknak minden területre. Még mindig nem látjuk egyértelműen merre megy a piac. Egy-egy hazai vagy külföldi kormány által hozott döntés idézhet elő váratlan helyzeteket, nem szabad elfelejteni, hogy a járványt még nem sikerült leküzdeni és akár újabb korlátozásokat vezethetnek be vagy hosszabbítanak meg. Az elmúlt időszakból szerencsére sokat tanultunk és igyekszünk ezt kamatoztatni, próbálunk felkészülten szembe nézni a kihívásokkal, hogy minimalizáljuk a veszteségeket és stabilitást érjünk el.

Martin Mitterhummer – PNH Kft.

–        A koronavírus kirobbanása sok többletfeladatot rótt ránk, valamint számos megválaszolandó kérdéssel találtuk magunkat szemben, többek között azzal, hogy milyen intézkedések szükségesek ahhoz, hogy megakadályozzuk a cégen belül vírusterjedést. Ezeket a kérdéseket azonban gyorsan és jól sikerült letisztázni, majd intézkedések formájában rövid úton és konzekvens módon meg is valósítani, melyért köszönet illeti munkatársainkat, akik a nem mindig egyszerű intézkedéseket elfogadták és eleget is tettek az elvárásoknak. A világjárvány körülményein és e szükséges reakciókon és intézkedéseken keresztül, egyes folyamatokban még jelentősen gyorsabbá is váltunk, köszönhetően az egyértelmű és szigorú válságkezelésünknek- jelentette ki a cégvezető. – A járvány közvetlenül is kihatással volt ránk: az egyes vevőinknél rövidtávon bevezetett csökkentett munkaidős modellnek az alkalmazása, amelyhez nekünk is alkalmazkodnunk kellett, így a felszabaduló kapacitást kihasználva egyes termékeket raktárra kellett termelnünk. Közvetett hatással különösen azokra az alkalmazottainkra volt, akik vagy szoros kontaktszemélynek minősültek, vagy bárminemű érintkezésbe kerültek olyan személlyel, akik közvetlen kontaktszemélynek számítottak. Ezen munkatársak megelőzésképpen karanténba kerültek, ami sokkal nagyobb kihívás elé állította a termeléstervezést és a stabil működést, mint a koronavírussal fertőződött kollegák kiesése. A váratlan helyzetre felkészülni nem igazán lehetett, mindösszesen annyit tehettünk, hogy különböző, a meglévő tudásunkon és a hozzáférhető járványkezelési információkon alapuló megoldási lehetőségeket gondoltunk át, majd a legjobb akaratunk és lelkiismeretünk mellett igazodtunk a helyzethez. Számolva a helyzet súlyosságával, időben meghoztuk a munkatársaink egészségét védő szükséges biztonsági intézkedéseket, és egyúttal azokból, a kulcsfontosságú alapanyagokból, ahol szállítási nehézségekkel lehetett számolni, raktárkészletet építettünk fel. Idővel kiderült, hogy ez egy abszolút helyes döntés volt. Természetesen szükség volt a szervezetet, a munkatársakat, a működést érintő változtatásokat meglépni, azért hogy megvédjük magunkat a fertőzéstől, valamint a megfertőződött kollegákat időben beazonosíthassuk és így a vállalaton belül a járvány elterjedését megelőzhessük. Ez a munkatársak nagyszerű együttműködésével kiválóan sikerült is- mondta.

–        A 2020-as évet sikerült a járvány okozta jelentős többletköltségek mentén is pozitívan zárni, a megkezdett beruházásainkat folytatni, és mindenek előtt olyan fontos intézkedéséket hozni, melyek a jövőben még erősebbé tesznek minket. A 2021-es évre az alapanyag ellátásunkat acélból – az idejekorán megkezdett tárgyalásokkal – sikerült biztosítani. Ez a jelenlegi helyzetben nem olyan egyszerű, hiszen akár autógyártó vállalatoknak is számolniuk kell azzal, hogy a szükséges mennyiséget nem kapják meg. A megrendelés állomány nagyon jónak mondható és kiváló munkatársakkal valamint gépparkkal rendelkezünk. 2021-re további több százmillió forintos beruházásokat tervezünk, melyek egy része már most kivitelezés alatt is áll. Hosszú évek előkészítő munkája után több termék gyártásának indítása valósulhat meg, amikkel a jövőbeli vevőinkkel közös projekteket tudunk véghez vinni. Ehhez szükségünk lesz további munkaerőre, üres – és csarnokterületre, beleértve a technikai felszereléseket is, ami nem szerepel a fent említett 100 millió forintban, hanem további külön beruházási költségvetést jelent – tájékoztatott.

–        Ezekhez a kihívásokhoz, a további bővüléshez keresünk új, motivált munkatársakat a szerelés, a lemezmegmunkálás, a hegesztés területén. Emellett további különböző munkafolyamatok elvégzéséhez, valamint műszaki mérnököket, úgy, mint vezető beosztású munkatársakat is. A 2021-es év számunkra nem most kezdődött, hanem már a kellős közepén vagyunk. Mindnyájunknak jó egészséget, erőt és sok energiát kívánok az előttünk álló év kihívásához!

Bene Zoltán – Karintia Mezőgazdasági és Kereskedelmi Kft.

–        Talán az egyik legfontosabb tanulsága ennek a rendkívüli évnek, hogy a változó körülmények közt nem szabadott rutinból dönteni. A Karintia szerencsés helyzetben van abból a szempontból, hogy az agráriumot – mely szegmensben mi is tevékenykedünk – nem érintette drasztikus mértékben a vírusválság. Az élelmiszeriparban jelentkező rendkívüli mértékű, hirtelen kereslet emelkedés hozzánk, alapanyag kereskedőkhöz és vetőmag előállítókhoz is begyűrűzött. A Karintia egy szezonban sok ezer tonna vetőmagot állít elő. Az ehhez szükséges kemikáliák és csomagolóanyagok viszont keletről, leginkább Indiából és Kínából érkeznek. Talán ezek beszerzése jelentette számunkra a legnagyobb kihívást. Izgalmas volt, de sikerült – ismertette. – Legnagyobb hatást ránk az olaszországi kereslet csökkenése jelentette. Olaszország jelentős szántóföldi termőterület híján, kénytelen importból – többek között Magyarországról – beszerezni a növénytermesztésből származó alapanyagokat úgy, mint pl. búza, árpa, kukorica, durumbúza. Az olaszországi turizmust ugyanakkor megtépázta a járvány, ami jelentős alapanyag-kereslet csökkenést jelentett. A mezőgazdasági termény kereskedési „útvonalak” pillanatokon belül átrendeződtek – hívta fel a figyelmet.

–        A legfontosabb kihívást a kollégáim és partnereink egészségének megőrzése jelentette. Ennek érdekében számos COVID intézkedést vezettünk be. Ezek közül csupán néhányat említenék: Cégünkre szabott járványügyi kisokost léptettünk életbe Covid koordinátor kijelölésével, mértük a testhőt belépéskor, a kéz fertőtlenítése pedig a mindennapjaink részévé vált. Ahol lehetséges volt, bevezettük a távmunkát, a sűrűn érintett tárgyakat az irodákban kétóránként fertőtlenítettük. Az irodahelyiségek, munkaeszközök nanotechnológiás fertőtlenítése heti! rendszerességgel még a mai napig is megtörték. Ezt a jelenleg elérhető legmodernebb fertőtlenítőszerrel végezzük. Ausztriai anyacégünk soron kívül gondoskodott nagy pontosságú tesztek ellátásáról. A megelőző intézkedéseknek és kollégáim fegyelmezettségének köszönhetően szerencsére elkerült minket a COVID járvány. Remélhetőleg ez a jövőben is így marad – mondta.

–       A távmunkára történő átállásra a vállalatirányítású rendszerünk már korábban alkalmas volt, de szükség volt további fejlesztésekre és számítástechnikai eszközök beszerzésére. Itt szeretném kiemelni kollégáim lelkiismeretes munkáját és persze talpraesettségüket, mert a számos váratlan helyzet miatt az „újratervezés” szó nálunk szlogenné vált. A COVID miatt szerencsére nem volt szükség elbocsátásra. A Karintia által előállított vetőmagok, a forgalmazott termény minőségellenőrzése és vetőmag kísérletek elvégzése érdekében kialakítottunk a Tretter utcai irodánkban egy vetőmag és termény laboratóriumot. Az év végén auditált laborunkban két új kolléganőnk szorgoskodik – árulta el.

–     Egy ilyen szörnyű év után, eleinte a 2019-es évben teljesült tervek elérése is nagy kihívásnak tűnt. Bár a pontos 2020. évi záró számokat még nem ismerem, minden bizonnyal nem lesz okunk panaszra – jegyezte meg. – A covid tanulsággal is járt. Az átszervezések rávilágítottak arra, hogy vannak olyan munkafolyamatok, amik egyszerűbben, hatékonyabban is végrehajthatóak. A 70-es években épült kétszintes irodaházunk megérett a felújításra. Akik a Dr. Tretter utca felé járnak láthatják, hogy az energetikai és esztétikai célú munkálatok már tavaly megkezdődtek. A teljes körű felújítás az időjárás függvényében tavasszal fejeződhet be. A város szélén található üzemünk területén pedig 2021-ben ugyancsak tervezünk beruházásokat végrehajtani. Ami a járványt illeti, egyelőre változatlanul fenn kell tartanunk a megelőző intézkedéseket. A pandémia elmúltával a heti rendszerességű nanotechnológiás iroda fertőtlenítést várhatóan a jövőben is tovább végezzük, mert ezzel meg tudjuk előzni egyéb fertőző betegségek, mint pl. az influenza terjedését.

Széchenyi2020