2016.07.24. Erdei iskolák a vasvári általános iskolában

Kalandok a természetben, kézműveskedés, új helyek felfedezése, csengetés nélküli foglalkozások, túrák gyalogosan vagy lovaskocsival. Mi ez? A vasvári gyerekek számára ez az erdei iskola. Bátran állíthatjuk, hogy a Kardos László Általános Iskolában ennek a tanulásszervezési módnak hagyománya van, hiszen 16 esztendeje része a diákok életének.
A második évfolyamosok erdei iskolát előkészítő témanapon vettek részt Oszkóban a Hegypásztor Kör pincéinél tanítóikkal Kovácsné Németh Edittel és Németh Évával. Megismerték azok belső helyiségeit, berendezését, majd nekivágtak a túrának. A tanösvényen megfigyelték a fás szárú növényeket, a gyógynövényeket, rovarokat, az erdő állatait.  Lelkesen fedezték fel a vaddisznó, őz, róka lábnyomait, de azt is megtudták, hogyan tájékozódhatnak a térképen, az erdőben. Az ebéd után körforgásszerűen lovas kocsikázáson és népi játékok kipróbálásán vettek részt az osztályok. Nem is tudják a mai gyerekek, hogy a régi játékok mennyi odafigyelést, egymással való összhangot igényelnek páros és csoportmunkában. A délután próbára tette az előbbieken túl kudarctűrő képességüket is. A programokról visszaérve a kipirult, élményekkel gazdagodott gyerekeket már várták a szülők. Köszönet nekik a diákok ki- és beszállításáért.
A 3. osztályos tanulók Őrimagyarósdra indultak erdei iskolába. Osztályfőnökeik Módli Istvánné és Frigyné Kiss Éva, kísérőik Sejberné Szabó Marianna igazgató és Németh Éva ökoiskolai felelős voltak. Aggódtak a szülők is, hisz a gyermekek többsége most volt először 3 napra távol. A kisdiákok megismerkedtek az erdei iskola szabályaival, a környezettel, nagy tetszést aratott az udvar a foci és röplabdapályával, hintával és a fedett foglalkoztatóval. Délelőtt a Malomgát tanösvényen haladva felfedezték a Vadása tó növény-és állatvilágát. Megismerték az Őrségi Nemzeti Park címerállatát és azt is, hogy honnan ered a tó neve. Délután Tóth János fazekas segítségével nagy élvezettel és türelemmel készítették a különböző tárgyakat. Közben tantárgyi foglalkozásokon vettek részt a tanulók, este, amíg az időjárás engedte az udvaron játszhattak. Másnap izgatottan várták Kalamár Henriettát, aki a gyertyakészítés és díszítés rejtelmeibe avatta be a diákokat. Ez idő alatt a többiek rajzos naplót készítettek az előző nap eseményeiről, és pattogatott kukoricából ügyeskedtek. Délelőtt csoportokban elfoglalták a Földvárat, ahol megtudták, hogy mikor építették és milyen célt szolgált a falu életében. Ebéd után bejárták a falut, megnézték a templomot és élvezetes órákat töltöttek a tekézőben. Vacsoráig foglalkozásokon környezeteztek, nyelvtanoztak. Vacsora után kürtöskalácsot készítettek Kovácsné Erzsi nénivel. A gyerekek élvezettel nyújtottak, sütötték, majd ízlelték a finomságot. Harmadik nap délelőtt a vetélkedő keretében adtak számot a szerzett ismereteikből. A délelőtt során még emlékül kis baglyos nyakláncot is készítettek, majd kihasználták a jó időt a játékra.  Az ebédelést az eredményhirdetés, jutalmazás követte és értékelték, összefoglalták az elmúlt napokat. Elbúcsúztak az erdei iskolától és hazaindultak. Az iskola előtt a szülők már nagyon várták a fáradt, de élményekkel gazdagodott kis csapatot.
A 4.a osztály tanulói Gyenesdiáson töltöttek három napot erdei iskolában Maráczi Beáta osztályfőnökkel és Fülöp Zsoltné tanárnővel. A megérkezést követően elsétáltak a Történelmi szoborparkba, ahol hazánk híres történelmi személyeivel ismerkedtek meg. Ebéd után túrára indultak a Természet Háza Látogatóközponthoz. A kedves fogadtatás után interaktív tárlatvezetést kaptak a Keszthelyi-hegység kialakulásáról, növény-és állatvilágáról. Kis csoportokban feladatlapokat oldottak meg, majd a napot a gyenesdiási játékstrandon zárták.  Másnap a Gyenesdiási Állatfarmra látogattak el, ahol háztáji állatokat simogattak, etettek, a bátrabbak kipróbálhatták a kecskefejést is. Délután kirándulást tettek a Ló-hegycsoport egyik oldalán meghúzódó barlangnyíláshoz a Vadlánlikhoz. A séta során érdekes köveket gyűjtöttek, a napot vacsora után szalonnasütéssel zárták.  A harmadik nap ellátogattak az Avar Történeti Kiállításra. A pásztorházban megismerkedtek korabeli tárgyakkal, emlékekkel. Itt egy kézműves foglalkozáson is részt vettek, amelyen betekinthettek az ékszer- és bőrtarsoly készítés rejtelmeibe. Az ékszereket mindenki saját ízlése szerint gyöngyből, ásványból készítette. Ebéd után még játszottak egy jót, majd búcsút vettek a Vadóctanyától. Köszönet a szülőknek a támogató együttműködésért. Külön köszönet Boromiszáné Szabó Anita, Varga Margit, Dr. Wesselyné Kupi Ildikó, Dr.Wessely István szülőknek.
A 4.b osztályos tanulók szintén a Vadóctanyán töltötték erdei iskolás napjaikat Botfa Istvánné osztályfőnökkel és Herényi Barbara pedagógiai asszisztenssel. Megismerkedtek a Balaton élővilágával és természet adta szépségeivel. Nagyon elégedettek voltak a szálláshelyükkel, az étkezéssel. Szép, díszített mézeskalács figurákat készítettek, de lehetőség volt ékszert és mobil tartó készítésére is bőrből. Nagyon élvezték a lézerharc játékot, amelyet komoly taktikai megbeszélés előzött meg. Mindez fejlesztette logikai gondolkodásmódjukat. A foglalkozásokon kívül jutott idő a szabadidős játékokra is.  A gyerekek nagyon pozitívan nyilatkoztak az együtt töltött napokról, élményekkel, ismeretekkel gazdagodva érkeztek haza. Köszönet illet mindenkinek, aki segítette, hogy hasznosan és jól töltsék el napjainkat, köztük Botfa Balázsnak és Botfa Bálintnak, akik nem csekély összeggel járultak hozzá, hogy szép napokat tölthessenek együtt a diákok.
Az 5. évfolyamosok az erdei iskolai program keretében Zalaszabaron tölthettek el három élményekkel teli, tartalmas napot. Osztályfőnökeik Szalainé Kiss Viktória, Szakályné Pados Edit, kísérőik Németh Nicolette és Pálla Csaba tanárok voltak.  A foglalkozások fő témáját az ötödik évfolyamon kötelező olvasmány, Molnár Ferenc Pál utcai fiúk című regénye adta. Az ottani környezet kiváló lehetőséget biztosított ahhoz, hogy a vasvári gyerekek megtapasztalják a „grund-élményt”, „a végtelenséget és szabadságot”. Az évfolyam tanulóit nemek szerint két csapatra oszlott, hogy így belehelyezkedhessenek a regény szereplőinek világába.  A „Vörös ingesek” és a „Pál utcai fiúk” laserharcban, fociban, anyanyelvű és idegen nyelvű, szerep- és kvíz játékokban bizonyíthatták rátermettségüket.  Ezekben a játékokban a csapatszellem építésén túl cél volt a szóbeli kifejezőkészség, a helyesírási készség, az idegen nyelvi és a zenei kompetencia fejlesztése, a helyes konfliktuskezelés elsajátítása. A két csapat összemérhette tudását egy kvízjáték során, melyben a regény eseményeit, szereplőit idézték fel. A „szólánc” játék során nagy szükségük volt az emlékezetükre, a nyelvi kifejezőkészségükre a csapat eredményessége érdekében. A „ketyegő játék”-ban még jobban kellett koncentrálniuk, hogy helyes választ adjanak, izgatottan várták, kinél robban a bomba. Végül egy-egy utazási iroda reklámajánlatát kellett elkészíteniük Petőfi Sándor Az alföld című verse alapján. Utolsó este a tábortűz melegénél – szalonnasütés mellett – ismert magyar és külföldi előadók dalai csendültek fel gitárkísérettel, megteremtve ezzel a jó hangulatot. A szabadidős programok során a gyerekek nagy élvezettel próbálták ki a kalandpark által nyújtott sportolási lehetőségeket: trambulin, csúszdapark, hófánk-pálya, gokart, kötélpálya. A környezeti nevelés részeként nagy gondot fordítottak a szobák tisztaságára, a kalandpark eszközeinek, növényeinek megóvására. Az Ökoházban megismerkedtek a Kis-Balaton élővilágával, a kalandpark állatparkjában több egzotikus állatot is láttak. Tanárok és diákok egyaránt hasznos napokat töltöttek Zalaszabaron.
A 6. évfolyam Keszthelyen járt. A két osztályfőnök, Horváthné Kapui Zsuzsa és Kovács Csaba, valamint kísérő tanárként Kovácsné Horváth Erika és Fixl László, 38 tanulóval vette birtokba május elején a Vadóctanyát Keszthelyen.
A tanulók értékeléséből az derült ki, hogy Keszthely, mint város lenyűgözte őket a látnivalóival. Nagyon tetszett nekik a múzeumok varázsa, a Festetics kastély parkjának szépsége, a megújult főtér, a Cadillac múzeum, a vadászati kiállítás, a templom. Néhányan a gyaloglás mennyiségét soknak találták, a döntő többségnek pedig ez jelentett maradandó élményt.  A közös csapatépítő játékok, a lézerharc, a kvíz kérdések, a közös élmények maradandó emlékei lesznek a tanulóknak és tanáraiknak. Köszönet a szülők hozzáállásáért, támogatásáért.
A KLIK Vasvári Tankerülete ebben a tanévben is anyagilag támogatta a programok megvalósulását, ezzel csökkentve a szülők terheit. Itt köszönjük meg minden szülőnek, hozzátartozónak az erdei iskolákhoz nyújtott bármilyen segítségét – legyen az szállítás, anyagi jellegű támogatás vagy pogácsa, lekvár az osztályoknak. Ezúton mondanak köszönetet a tanárok az erdei iskolák munkatársainak, üzemeltetőinek, a foglalkozásvezetőknek, akik valamennyien hozzájárultak ahhoz, hogy a vasvári diákok ismeretekkel, élményekkel, tudással gazdagodjanak az ott töltött nap-napok alatt.
Széchenyi2020 Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi2020