Pajor András fotóművész tárlata a Magyar Kultúra Napja alkalmából
A Magyar Kultúra Napja alkalmából Kételkedés címmel nyílt meg Pajor András AFIAP fotóművész Europica – Sceptica című anyagából válogatott kiállítása a Castrum Galérián. A tárlatot Dudás Jenő védikus szakértő, jógatanár ajánlotta az érdeklődők figyelmébe.
A megnyitóbeszéd kulcsgondolata annak fejtegetése volt, hogy tulajdonképpen mi is a fénykép? Mi is az, amit elménkben, szívünkben hordozunk? Melyek lesznek azok a képek, melyekről úgy döntöttünk: rögzítjük őket. Nem csak fényképezőgépünkön, hanem elménkben, lelkünkben. Dudás Jenő azt mondta: mindannyiunk elméje egy filmszalag, mely másodpercenként tíz képet rögzít. De ki tudja, a képek közül melyek válnak a legfontosabbá számunkra. Adott pillanatban lehet, hogy nem is. De a 21. század felgyorsult világában, mikor nem tudjuk, másnap mire ébredünk, milyen történés változtatja meg alapjaiban az életünket, az elraktározott, rögzített képek, fotóként vagy elménkben emlékképként sokkal fontosabbá válhatnak, mint korábban gondoltuk ezekről. Kortünet az információk gyors áramlása. Az internetnek, repülőgép közlekedésnek köszönhetően nincsenek távolságok. Nemzetek, kultúrák, vallások kerülnek egymás közelébe, holott sokszor több ezer kilométer választja el egymástól őket. Ez is képek, leképezések sokaságának forrása. Dudás Jenő a kiállítás képeiről szólva megjegyezte: Elgondolkodtató, mi az, amit a rögzített képekből magunkévá tudunk tenni ezekből. Mi az, ami elgondolkodtat bennünket. A galéria képei egyensúlyoznak azon az éles határon, hogy mi az, ami bemutatható, amit a jóérzés megenged, ami minket felemel. Nem tudjuk manapság, egyik napról a másikra mire ébredünk: Lesz-e állásunk, fedél a fejünk felett. Mindenesetre az általános kulturális értékek bemutatásával, mint amit ez a tárlat is tesz, egy biztos jövő üzenete is kiolvasható. A tárlat fotói épp azt mutatják be, ami bennünket a világban, a világból foglalkoztatnak. Mindenki hasonlít a képeket, képpárosításokat meglátva. Keresi a kapcsolatot, az asszociációt közöttük. Az intellektus játékos gondolkodása ez. Az igen-nem, a fekete-fehér játéka, amit a kiállítás inspirál. A szemlélő szíve az, ami egységet hoz a látottak szerteágazó sokszínűségében, szeretettel, odafigyeléssel, emberi minőséget teremve.
Az Europica Sceptika fotókiállítás alkotója, Pajor András így vall a tárlat anyagáról: „Egy magyar négyszáz éve útra kelt, hogy Európát bejárva tapasztalásaiból útleírást készítsen. 1616-ban indult el, hogy két év alatt bejárja a kontinenst, majd elkészítse az első magyar nyomtatott útikönyvet. Így született meg Szepsi Csombor Márton tollából az Europica Varietas. Egy magyar négyszáz év után útra kelt, hogy Európát bejárva tapasztalásaiból képírást készítsen. Egyszerűen csak azért, hogy megidézze Kertész Imre vélekedését, mely szerint posztmodern világunkban úgy tűnik, a határok nem annyira etnikumok, nemzetek, felekezetek, mint inkább világfelfogások, világmagatartások között húzódnak, ráció és fanatizmus, türelem és hisztéria, kreativitás és pusztító uralomvágy között.” A 35 európai országban készült fényképek kettesével kerültek paravánra. Az alkotó közös szálat keresett a sokszor kilométerek alapján távoli országokban készült fotók közt.
A különleges látványt, gondolkodási élményt kínáló tárlat február végéig látogatható a vasvári galérián a Nagy Gáspár Kulturális Központban.