V. Németh Zsolt, a térség országgyűlési képviselője nyújtott pontos tájékoztatást
Mostanra már nem csak a vasúton utazók, de mindenki számára egyre nyilvánvalóbb, hogy valami évtizedek óta nem látott mértékű korszerűsítés kezdődött a várost érintő vasútvonal mentén.
A Déli Vasút társaság által épített vaspályát 1865-ben helyezték üzembe a Bécs-Sopron-Szombathely-Nagykanizsa vonal részeként. Az Osztrák-Magyar Monarchia idején fontos és egyben a leggyorsabb összeköttetést biztosította Bécs és az Adriai-tenger kikötői között. A maga korában korszerű vonalnak számított, ahol a gőzmozdonyok legnagyobb megengedett pályasebessége 65 km/óra volt. Az elmúlt másfélszáz évben rövidebb szakaszokat érintő kisebb korrekciók, fejlesztések történtek csak. Így, mivel a vasút legnehezebb terepű szakasza a Rába és a Zala vízválasztóján való átkelés Vasvár és Pácsony között, az eredetileg több ívet és kisebb bevágásokat tartalmazó szakaszt is 1976-ban átépítették, mivel a dízel mozdonyokra való áttérés után a kisegítő mozdonyok alkalmazásának megszüntetése is ezt indokolta. Vasvár régi állomásépületét is átépítették, a korábbi megálló-rakodóhelyből pedig egy új kitérővágány megépítésével állomás lett.
Most tehát a sokat megélt vasútvonal élete új életszakaszba lépett. Ennek előzménye az a tény, hogy 2011. végén Szombathely- Zalaszentiván között az üzemeltetést és a személyszállítást is a GYSEV vette át a MÁV-tól. Idén március 10-én pedig a szombathelyi vasútállomáson tartott projektindító ünnepségen jelentették be a nem mindennapi léptékű vasút-korszerűsítés elindítását. A munkálatokat felsővezetéki oszlopok állításával kezdték meg a szombathelyi állomáson, a befejezésüket pedig év végéig tervezik.
A beruházás hátteréről, tartalmáról hiteles tájékoztatást kívánunk adni, ezért előreláthatólag több cikkben is foglalkozunk még a témával.
V. Németh Zsolt államtitkár úr, a térség képviselőjeként szoros figyelemmel kíséri a fejlesztést, ezért elsőként Őt kérdeztük arról, mit is jelent ez a vidéknek?
– Valóban körzetemben, képviselői megbízatásom kezdete óta ez a legnagyobb beruházás. Ezért is folyamatos munkakapcsolatot tartok fenn jó ideje már Tasó Lászlóval, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkárával, így első kézből tájékozódom. Jelenleg tehát ez a fontos fejlesztés zajlik, azonban ne felejtsük; küszöbön áll a térség fejlődését éppígy nagyban meghatározó több közúti fejlesztés indítása is, melyek nagyságrendileg nagyobb beruházások lesznek. Az M8-as főút Körmend- rábafüzesi, valamint az M9-es Zalaegerszeg-Vasvár-szombathelyi szakaszaira gondolok, melyek megvalósulása révén Vasvár és térsége fontos közlekedési csomóponttá válik, mely vonzani fogja az egyéb beruházásokat is. Visszatérve tehát a vasútra, melyhez engemet személy szerint is sok kedves emlék köt. Hiszen diákként, katonaként később munkába járóként is hosszú éveken át a vasvári állomásról indultam, így hát jól ismerem a korábbi állapotokat.
A Szombathely-Zalaszentiván közötti 48 kilométer hosszú vasúti szakasz korszerűsítése egy 13,3 milliárd forintos beruházás, mely az Európai Unió Kohéziós Alapja 100 százalékos támogatásával valósul meg. Országgyűlési körzetemnek nyolc települését érinti Táplánszentkereszttől Vasváron át Győrvárig 35 km hosszban.
A nemzetközi viszonylatban és az elővárosi közlekedésben kiemelt fontosságú vasútvonal, stratégiai jelentőségű mind az áru-, mind a személyi fuvarozás szempontjából, ugyanis Szombathely felől biztosítja az összeköttetést Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Kaposvár és Pécs irányába, valamint Szlovénia és Horvátország felé. Reményeink szerint a fejlesztés emiatt a 74-es és a 86-os főutak tehermentesítését is szolgálja. A vasútvonal korszerűsítésének és villamosításának fő célja, hogy csatlakozva a Mosonszolnok – Csorna – Porpác vasútvonalon elvégzett korszerűsítési munkákhoz, megvalósítsa a vasúti korridor hosszú távú fejlesztésének következő ütemét, amely gyors és gazdaságos vasúti kapcsolatot teremt Közép-, Észak-Európa valamint az Adria között a főként kedvező terepviszonyokkal rendelkező Nyugat-Magyarországon keresztül. Ezért a GYSEV a vonal átvétele után 2011-ben azonnal pályázatot nyújtott be a villamosításra, melyet jómagam is és a kormány is teljes mértékben támogatott.
Milyen változást hoz a korszerűsítés az itt élők számára?
– A fejlesztésnek köszönhetően a 2016-2017-es új menetrendi időszak kezdetére a tervek szerint e szakaszon is megindulhat majd a villamos vontatás, és az utazóközönség itt találkozhat majd a GYSEV közkedvelt és kényelmes FLIRT motorvonataival, melyeket a körmendi vonalon már megismerhettek. A GYSEV az elmúlt években jelentős beruházásokat hajtott végre. Bécstől Sopronon, Szombathelyen és Szentgotthárdon át egészen Grazig megújult a közlekedési folyosó, amely a vasúti áruszállítás és a személyszállítás feltételeit jelentősen javította, a közlekedést pedig biztonságosabbá tette.
A kivitelezést elnyert Hegyhát konzorcium vezetője azt a tájékoztatást adta, hogy a határidőket betartva igyekeznek majd dolgozni, a lehető legkisebb gondot okozva a közlekedőknek. A kivitelezés mielőbbi lezárása érdekében a GYSEV a munkák nagy részének fokozott ütemű, koncentrált, összehangolt elvégzése mellett döntött. A vasúttársaság ezért 2016. május 17. és augusztus 15. között teljesen leállította a személy- és teherforgalmat a Szombathely-Zalaszentiván vonalon. A döntő részben a nyári, iskolaszüneti időszakra eső három hónapban a személyvonatokat autóbuszokkal pótolják, a tehervonatok pedig kerülőútvonalon közlekednek. Természetesen az utazóközönség megértését kérjük mindannyian, de azt hiszem a visszakapott új vasutunk színvonala és minősége kárpótol az építéssel együtt járó kellemetlenségért mindenkit. Garanciát jelenthet, az ahogy korszerűsítették a gotthárdi vonalat. A GYSEV összesen 10 új, gyors és kényelmes motorvonatot szerzett be, két ütemben hajtott végre közlekedésbiztonsági beavatkozásokat elsősorban a vasúti átjárók baleseti kockázatának mérséklése érdekében.
Mi az, ami az építkezés után új minőséget képvisel majd?
– Ami a műszaki tartalmat illeti: 48 kilométeres szakaszon épül ki új villamos felsővezeték-hálózat, és jelentős pályamunkákat is el kell elvégezni, például itt Vasvár mellett is. Több helyen szükséges a vágányok teljes cseréje, áthelyezése. Hét vasúti útátjáró átépül, a vonal állomásain és megállóhelyein új, 55 cm magas peronok létesülnek, padokkal, esőbeállókkal, járdákkal és kerékpártárolókkal. A villamosítás mellett korszerűsítik a térvilágítást a vonal öt állomásán -így Püspökmolnáriban, Vasváron és Pácsonyban is- és öt megállóhelyén. Az öt állomás összesen tizenkilenc kitérője új, számítógép-vezérlésű villamos váltófűtést is kap.
Ezzel tehát hosszú időre megint nem lesz újabb változás a vonal életében?
Nem egészen, mert folytatódik a továbblépés jövőre is: 2017. első felében egy kevésbé látványos, de fontos újabb fejlesztés valósul meg, melynek révén a vonal központi forgalomirányítását Szombathelyről végzik majd, az állomásokon pedig korszerű utas-tájékoztató rendszert építenek ki.
Köszönjük V. Németh Zsolt államtitkár, képviselő úrnak a pontos tájékoztatást.
A témát folytató következő cikkünkben konkrétan a vasvári szakaszt érintő fejlesztést mutatjuk majd be.
-aus-
A NEMZETI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTŐ ZRT ÁLTAL MEGADOTT BERUHÁZÁSRA VONATKOZÓ MŰSZAKI PARAMÉTEREK:
Új villamos felsővezetéki (25 kV 50 Hz) rendszer építése 48 km vonalhosszon.
Betápláló vonalbontó állomások létesítése 2 helyszínen, Szombathelyen és Zalaszentivánon.
Felsővezetéki energia távvezérlés létesítése és a soproni központba történő integrálása.
Villamos távvezeték-keresztezés szabványosítása, 20 kV-os 9 helyszínen, 120 kV-os 2 helyszínen.
Új optikai kábel kihúzása a felsővezetéki oszlopsorra 52km hosszban, valamint optikai kábelkapcsolat létesítése Vép alállomás és a Porpác – Szombathely vasútvonal között 1,6km hosszban.
Vasúti távközlő és biztosítóberendezések villamosítás és állomási vágánykép változtatások miatt szükséges átalakításainak elvégzése 48km hosszban.
Térvilágítás korszerűsítése 5db állomáson és 5db megállóhelyen.
Új számítógép vezérelt villamos váltófűtés kiépítése távvezérelten 5db állomáson összesen 19 kitérőben.
Lokális pályarekonstrukció teljes vágányátépítéssel 3800m hosszban, valamint 15 csoport egyszerű kitérő cseréje alépítmény átépítéssel és aljjavítás 19000 furat. Ágyazatrostáló géppel végzett rostálás 5700m hosszban.
7db útátjáró korszerűsítése.
Új 55cm magas peronok létesítése 1db állomáson (210m hosszú), 2db állomáson (160m hosszú), 1db állomáson (150m hosszú), 5db megállóhelyen (90m hosszú), valamint a hozzá vezető járdák létesítése.
Új kerékpártárolók építése, meglévők lefedése összesen 8 helyszínen.
Vép vontatási villamos alállomás 2db vontatási transzformátor csapadékvíz elvezetésének szabványosítása.