JELENTÉS
az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 50/A. § (4) alapján
Vasvár Város Önkormányzata vagyoni és pénzügyi helyzetéről,
valamint a 2006-2010. évi választási ciklusban keletkezett, későbbi éveket terhelő pénzügyi kötelezettségekről
Vasvár Város Önkormányzata mint helyi önkormányzat, jogszabályok által előírt kötelező, valamint önként vállalt helyi illetve körzetközponti (okmányiroda, gyámhivatal, építésigazgatás) közügyeket lát el, közszolgáltatásokat (óvodai ellátás, alapfokú oktatás, zeneiskolai oktatás, könyvtári ellátás, egészségügyi alap- és szakellátások stb.) működtet.
Feladatai ellátásához saját tulajdonnal rendelkezik, a feladatait költségvetéséből finanszírozza.
Az önkormányzatok szerteágazó, összetett feladatait több forrásból lehet biztosítani, amelynek alappillérét a központi forrásszabályozás rendszere adja (államháztartási törvény, önkormányzati törvény, költségvetési törvény).
A jelenleg hatályos forrásszabályozás, hasonlóan a megelőző választási ciklus idejéhez, Vasvár város gazdálkodásában tartós forráshiányt eredményezett.
Minden évben a Magyar Államkincstáron keresztül lehet a költségvetési törvényben és miniszteri utasításban meghatározott feltételek és számítási mechanizmus szerint, a forráshiány lehetőleg minél nagyobb részét elismertetni, amelyre ezek után alanyi jogon támogatás jár /ÖNHIKI támogatás/. Az igénylés feltételei, kritériumai évről évre változtak.
Ezenkívül évente többször is kérelmet nyújtott be az önkormányzat a Belügyminisztériumba, hivatkozva arra, hogy kisvárosként jelentős mértékű feladatokat – pl. egészségügyi ellátás – látunk el az egész Vasi Hegyhát területén, amelyet az ÖNHIKI rendszere nem támogat.
A tervezett forráshiány és az elnyert támogatások aránya az elmúlt években a következőképpen alakult:
Megnevezés |
2003. |
2004. |
2005. |
2006. |
Tervezett működési hiány (hitel) /eFt/ |
69 621 |
86 156 |
127 156 |
111 018 |
ÖNHIKI támogatás /eFt/ |
46 632 |
52 292 |
68 649 |
83 677 |
Működésképtelen önkormányzatok egyéb támogatása /eFt/ |
5 000 |
4 000 |
6 400 |
0 |
Elnyert támogatás/ tervezett hiány aránya |
74,2 % |
65,3 % |
59,0 % |
75,4 % |
Megnevezés |
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
Tervezett működési hiány (hitel) /eFt/ |
111 205 |
63 607 |
59 140 |
75 272 |
ÖNHIKI támogatás /eFt/ |
4 689 |
0 |
32 263 |
0 |
Működésképtelen önkormányzatok egyéb támogatása /eFt/ |
4 000 |
8 000 |
3 000 |
Igényelt 75 000 |
Elnyert támogatás/ tervezett hiány aránya |
7,8 % |
12,6 % |
59,6 % |
|
Az elnyert állami támogatásokon túl, a működési hiány rendezése a kiadások csökkentésével, szervezési intézkedésekkel, pályázatok elnyerésével történt.
A működésképtelenné vált önkormányzatok támogatási rendszere meg is követeli a saját források maximális feltárását, az intézmények magas kihasználtságát, az egy lakosra jutó kiadások országos átlag szerinti alakulását.
Az előző ciklushoz hasonlóan, 2002. január 01-től folyamatosan, az egyetlen önálló gazdasági egységgel rendelkező szerv a Polgármesteri Hivatal, a hat intézmény (Kardos László Általános Iskola, Ficánkoló Óvoda, Egészségügyi Alapellátó Intézmény, Nagy Gáspár Kulturális Központ, Dr. Bendefy László Városi Könyvtár, Városi Zeneiskola) önálló jogi személyisége mellett önállóan gazdálkodik, de számukra a pénzügyi, könyvelési, beszámolási feladatokat a Polgármesterei Hivatal látja el.
Az iskola épületében működő konyha közbeszerzési eljárás során vállalkozásba került. Innen vásárolja az általános iskola és az óvoda a tanulók illetve a gyermekek ellátásának biztosítására az élelmet.
Az óvoda csoportjainak száma a 2005/2006. tanévtől 7-ről 6-ra csökkent. A változást a nevelésben résztvevő gyermekek számának csökkenése, az ÖNHIKI rendszerben elvárt átlaglétszámok és költségszint biztosítása és az ezzel párhuzamosan csökkenő állami támogatás tette szükségessé. Az óvoda azóta is 6 csoporttal működik, amelyek kihasználtsága 2008-ban 87%, 2009-ben 94% volt.
Az általános iskolában a tanulók számának csökkenése miatt két első osztály indult 2006. szeptember 01-től, az előző évekbeli három elsős osztállyal szemben.
A nyugdíjazások után az álláshelyek száma csökkent, nem került betöltésre, prémiuméves foglalkoztatásra illetve létszámleépítés elrendelésére is sor került.
Az általános iskolában az integrált oktatás fokozatos bevezetésével és a napközis ellátás átszervezésével költségcsökkentést ért el az önkormányzat.
2005. július 01-től Alsóújlak, Bérbaltavár és Vasvár közötti megállapodással a Kardos László Általános Iskolát intézményfenntartó társulás működteti, így az önkormányzathoz közvetlenül érkező támogatások mellett normatív kötött állami támogatásban részesült önkormányzatunk a Vasi Hegyhát Többcélú Kistérségi Társuláson keresztül is.
A Polgármesteri Hivatal látja el 2005-től a munkaszervezeti feladatokat a Vasi Hegyhát Többcélú Kistérségi Társulás számára, amelyért jelentős mértékű támogatást kapott,
(2010. évben 21 918 eFt-ot) elősegítve a működési hiány csökkentését. A munkaszervezet vezetője Vasvár Város Jegyzője, a hivatal biztosítja a jegyzőkönyvvezetői, irattározási, könyvelési, pénzügyi, beszámolási feladatokat is.
Az orvosi ügyeleti ellátás a Vasi Hegyhát Többcélú Kistérségi Társulás szervezésében működik tovább, így az emelt mértékű finanszírozás közvetlenül Vasvárra érkezik, nem pedig késéssel a községeken keresztül.
A könyvtári szolgáltatás emelkedő színvonalon való működtetése mellett az intézmény kiemelkedő pályázati munkája és a kistérségi mozgókönyvtári ellátás megszervezése többletbevételeket eredményeztek.
Az önkormányzat hatósági és közszolgáltatási működési feladatain túl az elmúlt négy évben jelentős összeget fordított felhalmozásra.
A vagyon alakulását, a különböző vagyonelemek összetételét a csatolt 1. számú melléklet mutatja be.
A mérlegek adataiból számított eladósodottsági mutató vizsgálata azt mutatja, hogy a kritikus
60 % alatt van az önkormányzat a 2007. végi 4,7%-kal, illetve a 2010. I. félévi 3,4 %-kal, (2008. végén 5,2 %, 2009. végén szintén 5,2 % volt ez a mutató).
A befektetett eszközök állománya 2010. I. félév és 2007. év vége között 0,6 %-kal, 20389eFt-tal nőtt. Ezzel szemben a kötelezettségek állománya csökkent 29,4%-kal, 51 670 eFt-tal.
A felhalmozási feladatok megvalósításához az önkormányzat későbbi éveket terhelő, szerződésben vállalt kötelezettségei:
- Az OTP és Kereskedelmi Bank Rt-vel (mai neve OTP Bank Nyrt) 2002. március 18-án kötött kölcsönszerződés a Vasvár Alkotmány u. 13. szám alatti ingatlanon kialakított 15 db önkormányzati bérlakás építéséhez szükséges saját erőt, 35 760eFt-ot fedezte.
A hitelből fennálló hitelállomány 2006. augusztus 31-én 23 230 eFt volt, 2010. augusztus 31-én pedig 8 910 eFt. 2010. évben fizetendő törlesztés még két negyedévi részlet, összesen 1 790 eFt. A további részleteket évente négy egyenlő részletben (895 eFt) kell fizetni, minden negyedév utolsó napján. A hitel lejárata 2012. december 27. A hitel kamata változó, mértéke évi 3 havi BUBOR + 4 %. A hitelkezelési díj évi 0,5%. Ennél a hitelnél az utóbbi egy évben kifizetett kamat 539 eFt volt. - Az OTP és Kereskedelmi Bank Rt-vel (mai neve: OTP Bank Nyrt) 2005. május 12-én aláírt hosszúlejáratú fejlesztési célú hitel a szakközépiskola 2005. évi SAPARD támogatással és a Belügyminisztérium támogatásával megvalósuló felújításához biztosította az önrész kiegészítését. Az 5 000 eFt hitelkeretből 4 675 eFt került lehívásra, a törlesztést 2006. március 25-től 2010. december 25-éig negyedévente egyenlő 250 eFt-os részletekben kell teljesíteni. 2006. augusztus 31-én a fennálló hitelállomány 4 175 eFt volt, 2010. augusztus 31-én pedig 176 eFt.
A hitel kamata változó, évi 3 havi BUBOR + 4 %. A hitelkezelési díj 0,5 %. A hitel utóbbi egy évben kifizetett kamata 91 eFt volt. - A Közösségi ház rekonstrukciójához szükséges saját erő biztosítására a K & H Bankkal 2005. 09. 15-én köttetett, közbeszerzési eljárás után, hosszúlejáratú felhalmozási célú, az EIB által refinanszírozott hitelszerződés. A hitelkeret összege 56 millió Ft volt, lejárata 2014. június 12.
2009. év végén a fennálló hitelállomány 35 579 eFt volt. A hitelt CHF-ben tartják nyilván. A törlesztés 2008. március 25-től 2014. június 12-éig tart, negyedévente 2 154 000Ft-os részletekben, az utolsó részlet 2 150 000 Ft lesz. A hitel kamata változó, 3 Havi CHF LIBOR Kamatláb bázis – 0,1 % Kamatrés. A bírálati díj mértéke évente 560 eFt. - Az NYDOP keretében végzett iskolafelújítási projekt önerejének biztosítására 2009. december 22-én 57000 eFt-os hitelkeret szerződés aláírására került sor a CIB BANK ZRT-vel. Ez a hitelkeret is az EIB által refinanszírozott, EUR-ban tartják nyilván. A hitel felvétele, folyósítása 2010. év végéig több részletben történik. Kamata 3 havi EURIBOR + évi 3%. A törlesztést 36 hónap türelmi idő után 2012. december 22-én kell kezdeni, a törlesztés végső határideje 2024. december 22.
- A KEOP alapján támogatott szennyvízcsatorna beruházás megtérülő önerejének biztosítására közbeszerzési eljárás lefolytatása után a CIB Bank Zrt-vel kötött szerződést az önkormányzat. Az MFB által refinanszírozott hitel nagyobbik része 209 766 965 Ft a pályázatban is támogatott beruházási tételek önerejének biztosítására szolgál, 58 890 000 Ft pedig a nem támogatott, de az egész rendszer kiépítése szempontjából szükséges műszaki tartalom létrehozását szolgálja. A 209 767 eFt-os hitelrész kamata az 5 év türelmi idő alatt évi 1,5%, utána 3 hónapos EURIBOR + 1,929%. A törlesztés kezdete 2014. november 22. Az 58 890 eFt-os hitelrész türelmi ideje 34 hónap, kamata 3 havi EURIBOR + 1,929%. A hitel végső lejárata 2029. augusztus 22. A hitel fedezete a Fundamenta- Lakáskassza Lakás-takarékpénztár Zrt-nél megkötött szerződések alapján befizetett betétekből képződő pénzösszeg, amely a szerződés mellékletét képező engedményezési szerződés szerint 308 714 328 Ft.
- Az év közbeni likviditási gondok kezelésére Vasvár Város Önkormányzatának az OTP Bank Nyrt-vel van még egy fennálló folyószámla-hitelkeret szerződése, amely 130 000 eFt-ról szól. A hitel 2010. szeptember 01-én fennálló állománya 31 661eFt. A hitelszerződés 2010. június 22-én köttetett és 2011. június 24-én jár le. A hitelkeret legutóbbi 90 000 eFt-ról 130 000 eFt-ra való emelését a több, egymással párhuzamosan futó pályázat finanszírozása indokolta (pl. az ÁFÁ-t a támogatás lehívásáig meg kell előlegezni).
A fennálló és a következő évekre várható hitelállományt a 2. számú melléklet mutatja be.
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. Törvény 88. § (2) bekezdése szerint a helyi önkormányzat adósságot keletkeztető éves kötelezettségvállalásának (hitelfelvételének és járulékainak, valamint kötvénykibocsátásának, garancia- és kezességvállalásának, lízingjének) felső határa a korrigált saját bevétel. Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete a választási ciklusban keletkezett, későbbi éveket terhelő kötelezettségvállalásával e határt nem lépte túl.
Az elmúlt években folyó jelentősebb, pályázati támogatással megvalósuló beruházások, felújítások, programok kimutatását a 3. számú melléklet mutatja be.
Egyéb több évet érintő kötelezettségvállalások:
- A Vasvár Árpád tér 1. szám alatti ingatlannal kapcsolatban a 42/2002. (II.28.) számú képviselő-testületi határozattal elfogadott megállapodás alapján 31 000 eFt + ÁFA hitelezői követelést átvállalt az önkormányzat 9 éven át tartó részletfizetéssel, melynek fejében az épület bérbeadási jogát megkapta. Az éves bérleti díj fedezetet nyújt a részletekre.
2002. szeptemberében a számlát kiállították az önkormányzat nevére, az első évi részletet
2 000 eFt + 25% ÁFÁ-t ki is fizettük, ezenkívül 2003-ban fizettünk 1 000 eFt +25% ÁFA összeget, így összesen 3 750 eFt-ot fizettünk ki. 2003. 07. 28-ai keltezésű levélben a felszámoló értesítette az önkormányzatot, hogy a fennálló 35 000 eFt követelést engedményezte, így nem a számlát kiállító Vasvári Thermál Szálló Beruházást előkészítő Kft-nek kell fizetni. Az azóta eltelt hosszú időben viszont az engedményes elérhetőségét nem sikerült egyeztetni, ők felénk hivatalosan nem nyújtották be igényüket, így a 2005. évi és az ez utáni beszámolónkban a mérlegben szállítói kötelezettségként szerepel 35000eFt. - Vasvár Város Önkormányzata az Arany János Tehetséggondozó Programban kötelezettséget vállalt a résztvevő vasvári gyermekek támogatására.
A diákok tanulmányaik idejére (5 év) havonta támogatásban részesülnek az önkormányzattól. 2007. évben a program keretében 7 diákot támogattunk, 2008-ban 4 diákot, 2009-ben 3 diákot, 2010. évben pedig 4 tanulót összesen 150 000 Ft éves összegben.
2011. évre a programban 3 fő részére összesen 130 000 Ft az évi elkötelezettség mértéke. - Vasvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete először 2001. évtől folyamatosan minden évben csatlakozott a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz, mely a hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló egyetemi és főiskolai hallgatók, illetve továbbtanulni szándékozó fiatalok anyagi segítésére szolgál. Éves költségvetésének szociális keretéből erre a célra egyre emelkedő keretet különített el. Ebből a keretösszegből évente 2007. évig 5-6 hallgatót, majd 2008-ban már 11 főt, majd 2009-ben és 2010-ben 18 hallgatót részesített ösztöndíjban, melyet az Oktatási Minisztérium ugyanekkora összeggel kiegészített, továbbá a legrászorultabbakat Vas Megye Önkormányzat is támogatta. 2009. évben az erre a célra kifizetett összeg 640 000Ft volt, 2010. évben várhatóan 600 000Ft lesz. A következő évre döntés 2010. augusztus végéig még nem született.
Vasvár, 2010. szeptember 01.
Kovács Tilda
alpolgármester