2011.01.17. Régészeti feltárás késlelteti az M9-es autóút keleti irányú bővítését

A régészeti feltárások elhúzódása miatt csaknem egy évvel csúszik az egyelőre csak rövid szakaszon elkészült M9-es autóút tovább építése. A Duna két oldalán meglévő, összesen 21 kilométeres szakasz 12,3 kilométerrel hosszabbodik kelet felé és az 51-es és az 54-es utakat köti össze.
Csaknem egy évvel elhalasztották az M9-es gyorsforgalmi út újabb, kelet felé vezető, 12,3 kilométeres szakaszának műszaki átadását. A csúszás oka az előzetes régészeti feltárások előre nem látható elhúzódása. A munkaterületen a vártnál sokkal több lelet került elő, és ki kellett terjeszteni a feltárási munkálatokat, így a kivitelező Nemzetközi Vegyépszer Zrt. a műszaki átadás eredetileg tervezett 2010. október 30-i határidejét 2011. szeptember 15-re való halasztását kérte. A halasztási kérelmet a beruházó elfogadta, és módosították a kivitelezési szerződést.
A kiterjesztett régészeti feltárások várhatóan a jövő év második-harmadik negyedében fejeződnek be. A kivitelező a munkaterületen a tavasz folyamán meg tudja kezdeni a munkát, elsősorban kis területigényű munkálatokkal – például közmű kiváltásokat, műtárgy építéseket tud végezni.
Az M9 autóút keleti irányban az M5 autópályához, nyugati irányban Szekszárd, Bonyhád, Dombóvár, Nagykanizsa, Vasvár összekötésével az M7 autópályához kapcsolódik, így a Dunántúl és az Alföld déli részeinek összekapcsolását teremtheti meg. Ezen felül részt vesz az osztrák, a szlovák, a horvát, a szlovén észak-déli, valamint a román, horvát, szlovén kelet-nyugat irányú nemzetközi forgalomban is.
Az 51. és 54. számú főutakat összekötő 12,3 km hosszú autóúti szakasz ennek az úgynevezett déli elkerülő autópályának a része, keleti irányú folytatása a már forgalomba helyezett, a 6. és 51. számú főutak közötti – a Szekszárdi hidat is magában foglaló – szakasznak.
A leendő 2×1 sávos – de 2×2 sávosra bővíthető – útszakasz öt település közigazgatási területén – de a településeket elkerülve – halad keresztül Bács-Kiskun megyében: Dusnok, Sükösd, Érsekhalma, Nemesnádudvar és Hajós. Az építés során 2 külön szintű csomópontot alakítanak ki, amelyek közül az M9 autóút és az 54. számú főút csomópontja ideiglenes végcsomópont. Tizenegy műtárgyat építenek meg: öt-öt aluljárót és felüljárót, valamint egy halastó keresztezést 4×1,69 méteres áteresszel. Ezeken kívül összesen hét vad-, illetve hüllőátjárót is kialakítanak, valamint a lakó- és épített környezet védelmére 900 méter hosszon az út mindkét oldalán zajárnyékoló falat építenek.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) közbeszerzési pályázaton választotta ki a kivitelező Nemzetközi Vegyépszer Zrt.-t. A kivitelezési szerződést 2010. január 6-án aláírták, az építési munkák megkezdődtek. A fejlesztés az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás összege csaknem bruttó 12,4 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig európai uniós támogatás.

Széchenyi2020