2005.08.31. Szabad Zene a Bartók Teremben

2005. szeptember 8-án 19.30 órakorKeith Tippett és Paul Rogers világhírû dzsessz-zenészek adnak koncertet Szabad Zene címmel a szombathelyi Bartók teremben.
Jegyek elõvételben a Bartók terem jegypénztárában kaphatók.

Keith Tippett
– zongoramûvész, zeneszerzõ, tanár, big band vezetõ –
Az 1947-es születésû bristoli mûvész húszévesen tûnt fel a londoni zenei életben hattagú együttesével és a mintegy ötven fõt számláló Centipede nagyzenekarával, valamint közremûködött a legendás King Crimson együttes több lemezén. Azóta egyaránt dolgozik szólóban és kisebb együttesekkel a szabad, improvizatív jazz mûfajában ill. komponál kortárs zenei együttesek és jazz nagyzenekarok számára. A legkülönbözõbb korosztályoknak tanít zenét fõiskolai képzés keretében ill. worksopokban és nyári szakmai kurzusokon. Több kontinensen és Nyugat-Európa szinte minden országában koncertezett már, a vezetõ jazz folyóiratok kritikusainak állandó kedvence. Tevékenysége, amely a zongorajáték formanyelvének megújítása okán bízvást úttörõnek nevezhetõ, egyaránt sorolható a free jazz és a kortárs komolyzenei avantgárd kategóriájába. A kiváló technikai tudás és a hangszer új megszólaltatási lehetõségeinek kutatása, a többi zenei nagysághoz hasonlóan, nála sem öncél, mert mindig a feltétlen zeneiséget szolgálja. Szóló elõadásainak jellemzõje az Kattintson a képere !a melodikus és spirituális erõvel párosuló egyedi, lenyûgözõ stílus, amellyel a zongorát mintegy képzelete zenekarává avatja. Improvizációiban egyfajta spontán komponálás nyilvánul meg, amelyet a zenei struktúra és az ihlet finom egyensúlya jellemez.

Fontosabb zenekarok, amelyekkel pályafutása során együtt dolgozott ill. akik számára zenét komponált (idõrendben):

Kortárs zenei együttesek:

Composers’ Ensemble, Kokoro, Kreutzer String Quartett, Ensemble Bash, Balanescu String Quartet, Ingoma, Elysian Quartet, Canto General, Linuckea (zongoraötös, jelenlegi kortárs zenei együttese)

Jazz együttesei:

Keith Tippett Sextet, Ovary Lodge, Couple in Spirit (feleségével, az énekes Julie Tippetts-szel közösen), Mujician (jelenlegi kisegyüttese, amelyben Paul Dunmall szaxofonos és Tony Levin dobos mellett Paul Rogers bõgõs, mostani partnere is játszik)

Fontosak továbbá a Peter Fairclough dobossal készített felvételei.

Big bandjei:

Centipede, The Ark, Keith Tippett’s Tapestry Orchestra (jelenlegi nagyzenekara)

Oktatói tevékenység:

Dartington International Summer School, University of Bristol Music Department, Rare Music Club

Dartington College of Arts és a Royal Welsh College of Music and Drama tiszteletbeli tanára.

Több tévésorozat és film zeneszerzõje.

Hivatalos honlapja: www.mindyourmusic.co.uk

Paul Rogers
– nagybõgõ –
1956-ban született az angliai Chesterben. Tizennégy éves korától zenél: kezdetben gitározott, basszusgitározott, majd 1973-tól bõgõzik. A következõ évtizedben – a szaxofonos Mike Osborn révén – az angol improvizatív zenei élet szinte minden jelentõs személyiségével koncertezett. 1984-tõl a dobos Tony Levin, ill. Paul Skidmore és Paul Dunmall társaságában zenélt. 1988-tól együttesükhöz csatlakozott Keith Tippett (zongora), s innentõl fogva Mujicians néven szereznek hírnevet. 1987-ben fél évet Amerikában töltött, ahol is Gerry Hemingway-jel koncertezett. Visszatérve Angliába az EquipOut kvartett tagja lesz, Sophia Domanich zongoristával itt és késõbb, más formációkban is készít felvételeket, leggyakrabban Tony Levin és Paul Dunmall társaságában. Az utóbbi évtizedben Franciaországot választotta lakóhelyül. Az improvizatív zenei élet számos olyan nagyságával koncertezett, mint amilyen pl. John Zorn (Masada), Derek Bailey, vagy éppen Hugh Hopper és Elton Dean, a Softmachine együttes tagjai.
Paul Rogers a zene megszállottja; volt egy hároméves idõszak az életében, amikor napi nyolc órát gyakorolt. Számára a zene, fõként pedig a saját maga által komponált ill. improvizált zene szent, a zenéhez való viszonyulás, a napi gyakorlás etikai kérdés. Elítéli a ma uralkodó „fast food – fast music” ideológiát, és a zenében az egyedit, újat, eredetit keresi – azt, ami csak az adott helyen, csak az adott zenésztársakkal és csak az éppen ott lévõ közönség elõtt, a pillanat jelenében születhet meg. Spirituális, meditatív jellegû zenéje mindenkinek szól, megpróbálja mintegy eljátszani a lehetetlent. Nagybõgõs példaképei: Scott LaFaro, Gary Peacock és a komolyzenébõl Pablo Casals. A 90-es években öt- majd hathúrú bõgõt építtetett magának, jelenleg egy héthúrú bõgõ-különlegesség a standard hangszere.

Hanglemezei szólóban:
2002
Paul Rogers
Listen

Hanglemezei zenekarokkal:
2005 Pip Pyle  Instants
2004 Those Darn Accordions! Lawnball
2004 Paul Dunmall I Wish You Peace
2004 Paul Dunmall Awareness Response
2003 Greg Watson God Sees Me
2003 James Zabiela Sound in Motion
2003 Paul Dunmall Rylickolum: For Your Pleasure
2003 Various Artists Chris Gaines: Directional
2003 Deep Dish Global Underground: Toronto
2003 Paul Dunmall Bridging the Great Divide Live
2003 Deep Dish Global Underground: Toronto [Box Set]
2002 Various Artists Directions
2002 Various Artists Renaissance Anthems
2002 Kasey Taylor Balance 001
2001 Guy Ornadel Slinky Presents Superclub DJ’s
1997 Wynonna Judd Collection
1996 Christmas Jug Band Mistletoe Jam
1994 Those Darn Accordions! Squeeze This!
1994 The Dedication Orchestra Ixesha
1993 Various ArtistsMy Favorite Year

A mûvésszel interjú olvasható a www.mindyourownmusic.co.uk honlapon.

Széchenyi2020