Tizenöt éve alapult az EDS, mai nevén HP, a város legnagyobb cége
A korábbi EDS, mai nevén Hewlet-Packard immár 15 éve van jelen a hegyháti kisvárosban. Az adatszolgáltató cég életébe szolgáltatási profiljuk miatt is elsősorban az ott dolgozók látnak, láthatnak bele. Dr. Wessely István igazgatót arra kértük, mutassa be a céget, elevenítse fel az elmúlt másfél évtized fő állomásait, s vázolja fel a jövőképet. Az igazgató bepillantást engedett mindennapjaikba, beszélt multinacionális ügyfeleikről, folyamatos fejlődésükről, valamint arról is, milyen munkaerőre van szükségük itt, a Vasi-Hegyháton.
– A kezdetek kezdetén, az akkori EDS-nek mi volt a fő profilja?
– Egy informatikai cég tevékenysége jóval bonyolultabb, mint az összeszerelő üzemeké. Vasváron mindig is problémát jelentett az embereknek elmagyarázni, mivel is foglalkozunk. Székhelyünk a vasvári cégalapítás előtt a szentgotthárdi Opel gyárban volt. Ekkor három fő szolgáltatási területen dolgoztunk. Az egyik a program-, és szoftverfejlesztés, a másik a végfelhasználók informatikai támogatása. Ez utóbbi annyit jelentett a mindennapokban, hogyha az Opel-dolgozók közül bárkinek, bármilyen gondja volt a gépével, a programjaival, hívta cégünket, s mi távolról vagy a helyszínről megoldottuk problémáját. A harmadik meghatározó szolgáltatásunk: a velünk szerződésben levő nagyvállalatok az üzleti, pénzügyi feladataikat kiszervezik, s a mi cégünk végzi el számukra az adatrögzítést, az archiválást, a számlák szkennelését. Ez utóbbi területet azonban már nem a szentgotthárdi gyárból kívántuk folytatni. Főként azért, mert szereztünk olyan üzleteket, amelyek más országok – elsősorban Németország – General Motors (GM) szervezeteihez kapcsolódtak. Emiatt telepítettük ki az üzleti háttérfolyamat szolgáltatásainkat a gyárból. Vasváron 1998-ban alakult meg az akkori EDS. Első interjúmban azt nyilatkoztam, hogy négy év alatt 25-30 embert szeretnénk foglalkoztatni. Működésünket 14 fővel kezdtük, s már egy év múlva 50 munkavállalóra volt szükségünk. Az ötödik évfordulónkon, 2003 végén már több, mint száz munkavállalóval dolgoztunk. Anyacégünk is szorgalmazta, hogy minél több nyugat-európai munkát hozzunk át az olcsóbb, megbízható közép-kelet európai központba, másrészt, személyesen vállaltam, hogy négy év alatt jövedelmező lesz a beruházás, azaz addigra megtérül a befektetett összeg. Ez sikerült.
– A szolgáltatásaik iránt folyamatos igény mutatkozott, ezért bővítésre is szükség volt.
– A vasvári Bartók Béla 1. szám alatt található, 70-80 fős kapacitású épületet elég gyorsan kinőttük, mivel az általunk feldolgozott iratanyag tárolásához viszonylag sok raktárterületre volt szükség. Egy év múlva, 1999-ben kivettük a vasvári gyerekkönyvtár helyiségét, majd 2002 elejétől a rábahidvégi, egykori iskola épületében is elkezdtünk üzemelni. 2002 szeptemberétől pedig kibéreltük az egykori pártház helyszínét. A dokumentum-feldolgozásban az elmúlt 15 évben digitális forradalom zajlott le, ennek következtében ma már nincs szükségünk akkora raktárkapacitásra, mint régebben.
– Milyen cégek vették igénybe szolgáltatásaikat?
– A cégalapítás ötödik évfordulóján többségben voltak a GM-től független üzleteink. Példaként említhetem a IATA-t (a Légitársaságok Nemzetközi Szövetségét), amelynek főként skandináv országokban eladott repülőjegyeit dolgoztuk fel. Nagy ügyfelünkké vált a K&H Bank. Az ő esetükben a pénzügyi, átutalásokhoz kapcsolódó háttérfolyamatokat végeztük, s végezzük ma is. Ez egy teljesen digitális, papír nélküli munka. A 2008-as tízéves évfordulót már 200 fős létszámmal ünnepeltük. Mivel Vasváron időközben megszűntek a nagyobb gyárak (Styl, Richter), ekkora már az EDS vált a Hegyhát legnagyobb munkaadójává.
– Mindeközben Ön 2006-ban európai szinten régiós kinevezést kapott.
– Igen, ekkor lettem közép-európai szolgáltatási igazgató. Hozzám tartoztak az osztrák, a cseh és a lengyel központok is. De akkoriban méreteiben és létszámukat tekintve a magyarországi egységek voltak a meghatározóak. Cégünk hazai szinten már 2005-ben ünnepelte az ezer főt, míg a többi országban 80-100 fős egységek működtek.
– Az EDS 2008-ban olvadt bele a Hewlett-Packard-ba. A HP-t legtöbben a nyomtatókról és a személyi számítógépekről (PC-kről) ismerik. Változtatni kellett a szolgáltatási profilon, vagy minden maradt a megszokott módján, csak más cégnéven?
– A HP alapvetően egy hardvergyártó cég, míg az EDS szolgáltatásokkal foglalkozott. A két cég profilja jól kiegészítette egymást, ezzel a fúzióval a HP felzárkózott legnagyobb riválisa, az IBM mellé. Ebben az időszakban újabb HP-s központokat kaptam, így Magyarország mellett jelenleg is hozzám tartozik a meghatározónak számító Bulgária, emellett Lengyelország és Csehország. A HP térképén ezek az országok több ezres munkavállalói létszámmal vannak jelen. Emiatt természetesen nagyobb a konkurencia. Ma lényegesen több munkát igényel az, hogy Magyarország pozícióit megvédjük ezen a kurrens piacon, ahol minden ország szeretne kedvezőbb helyzetbe kerülni. Én a kezdetektől fogva máig ezen dolgoztam.
– Hogyan érintette a válság a céget?
– A HP összforgalma, főként a hardver ágazatra vonatkozóan 20 százalékkal csökkent. A folyamatot a cég költségcsökkentésekkel igyekezett lekövetni. Nálunk is voltak létszámleépítések, de az itteni központban nem haladták meg az öt százalékot. Más cégekkel összehasonlítva azt mondhatnám, hogy jelentéktelen volt az elbocsátások száma. Azóta ugyanott tartunk, mint előtte: 230-240 munkavállalóval dolgozunk. Így továbbra is mi vagyunk a kistérségben a legnagyobb munkaadók. Személy szerint örülnék neki, ha más cégek is több száz embert foglalkoztatnának a Vasi-Hegyháton. Az elmondottakból következik, hogy nem a HP az a cég, amely a munkanélküliek vagy alacsony képzettségűek tömegeinek fog állást kínálni a térségben.
– Milyen tudásra, végzettségre van szüksége azoknak az embereknek, akik cégüknél kívánnak elhelyezkedni?
– Van bizonyos fluktuáció, évente megközelítőleg 15 személyt veszünk fel. A legfontosabb a nyelvtudás. A magyar üzleteken dolgozóknál – amely kisebb volumenű a cég életében – elég a középfokú végzettség, az alacsonyabb szintű nyelvtudás. Ez esetben a munkavállalóink döntően helybeliek, vagy a kistérségből érkeznek. Fő profilunkhoz a nemzetközi üzletek tartoznak, ezek képviselik a nagyobb munkamennyiséget. Itt felsőfokú angol, vagy német nyelvismeret szükséges, de preferáljuk mindkettő nyelv magas szintű használatát. Emiatt Szombathelyről, Zalaegerszegről sokan járnak be hozzánk. Számukra külön buszjáratokat üzemeltetünk reggel és este egyaránt.
– Jövőbeli elképzeléseikkel kapcsolatban milyen tervek fogalmazódnak meg?
– Bővíteni kívánjuk portfóliónkat. A dokumentum-feldolgozás területén, a HP-n belül minket választottak stratégiai központnak, azaz más országokból is hozunk át munkákat. Szintén bővíteni szeretnénk telefonos ügyfélszolgálati tevékenységünket. Az ügyfelek egy megadott számon bármilyen IT problémával hívhatnak minket. Példaként említem, kevesen tudják, hogy a győri Audi-gyár dolgozóinak is innen, a mi központunkból szolgáltatunk: ha bármilyen problémájuk van számítógépes rendszereikkel, minket hívnak. Jelentős szolgáltatási területünk a bérszámfejtés, melyet magyar és külföldi ügyfeleknek is végzünk. Ezt a tevékenységet a helyi jogszabályi kitételek miatt nagyon nehéz határon túlról végezni. Megjegyzem, ebbe eddig minden cég belebukott. Mi most azonban áttörést értünk el. Örvendetesen fejlődik a magyar mellett a németországi bérszámfejtés is. Németországi gyárakban dolgozók számára munkatársaink végzik el a bérszámfejtést, németül. Az első megkeresésünk az Infineontól, a Siemens egykori leányvállalatától érkezett. Emellett a német General Electric éppen 2013-tól vált ügyfelünkké. A kiváló referenciáinknak köszönhetően a jövőben más német megkereséseknek is eleget kívánunk tenni.
Névjegy:
Dr. Wessely István 1966-ban született a Tolna megyei Pincehelyen. Szegeden, a JATE földrajz-történelem szakára járt 1986-1992 között. 1992-től a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola tanára. Soros György és a brit külügyminisztérium ösztöndíjával 1994-1995 között Oxfordban tanult. Tudományos fokozata: történettudományok kandidátusa. 1998-ban végzett a zalaegerszegi Pénzügyi Főiskola pénzügyi szakközgazdász szakán. 1995 óta dolgozik vezetőként az EDS-nél (Electronic Data Systems). 1998-ban Magyarországra, köztük Vasvárra telepítette a cég több egységét. 2003-ban az EDS Magyarország üzleti megoldások üzletág vezetője. 2003-tól 2006-ig szolgáltatásokért és operációért felelős magyarországi igazgató. 2006-tól a vállalat közép-kelet európai régiójának szolgáltatásokért és operációért felelős igazgatója. Nyelvismerete: angol, latin, olasz és orosz.
Nős, felesége Wesselyné Kupi Ildikó, szintén a HP-nál dolgozik. Egy 18 éves gimnazista lány és egy nyolc esztendős általános iskolás fiú édesapja. Lánya érdeklődik a nyelvek iránt, kéttannyelvű gimnáziumba jár, angolból már nyelvvizsgával rendelkezik. Fiához a biológia és az állatok állnak közel.
Hobbija az ásványok és a régi pénzek gyűjtése, valamint az utazás.
Simon-Németh Adél