2020.06.04. Vállalkozások helyzete a karantén ideje alatt

Az elmúlt időszakban egyes vállalkozóknak nehéz döntést kellett hozniuk saját elhatározásukból: bezártak, hogy ne érintkezzenek másokkal, hogy lassítsák a járvány terjedését annak ellenére, hogy ez anyagi veszteséggel járt számukra. Más vállalkozó nem zárhatott be, mivel üzlete fő profilja az élelmiszer és a drogériás termékek forgalmazása. Véletlenszerűen kérdeztünk meg helyi fodrászt, kozmetikust, manikűröst, masszőrt, edzőterem, virágbolt és illatszerbolt tulajdonost. A szolgáltató szektor képviselői már mind kinyitottak, a szolgáltatások elérhetőek, így újra szeretettel várják vendégeiket, vásárlóikat.

Gampel Szilvia fodrász így fogalmazta meg gondolatait: Fontosnak tartom, hogy az újrakezdés nehézségét a bezárás nehézsége jóval felülírja. A sok év gyakorlata, életritmusa, a világ menete olyan gyors változást követelt, amelyet velem együtt sokan nehezen éltek meg. A „Marad otthon!” felhívás sokunkat fodrászokat, egyéb vállalkozókat önkéntes karanténra biztatott. Eleget tettünk a kérésnek, a lelkiismeretünknek. Másfelől a munka, a vendégek iránti kötelességtudat is mást sugallt. Itt megemlíteném a vasvári fodrász kollégák összefogását, ami példaértékű volt. Együtt, azonos gondolatokkal, hasonló félelmekkel, folyamatos kapcsolatot tartva éltük meg ezt a nehéz időszakot. Lassan letisztult a kép, az élet újrakezdődött. Jól átgondolva, átszervezve kinyitottuk az üzletet. Vendégeink kimerészkedtek: voltak bátrabbak, voltak óvatosabbak. De egy volt a célunk: vigyázunk egymásra. A világ kissé lelassult, ezt tapasztaljuk mi is. Hálás köszönet fiatal kolléganőimnek: Kingusnak és Patríciának, az említett fodrász kollegináknak a támogató segítségükért, mindenkinek a sok biztatásért és a kedves Vendégeknek a türelemért.

Gampel Szilvia elmondta, hogy a karantén első két hetében mindenkiben volt félelem. A bezárás idején vendégei úgy oldották meg a festék lenövések kezelését, hogy felhívták őt telefonon, majd kikeverte számukra a hajfestékeket, amiért elmentek hozzá. Majd otthon maguknak, más segítségével befestették a lenőtt hajat, s gyakran fotót küldtek a végeredményről. Megjegyezte: öt hétig volt zárva az üzlet, ez idő alatt egy hajvágás, egy festés maradt ki a vendégkörében, amit most pótolnak. Köszöni a vendégek türelmét és azt is, hogy otthon nem álltak neki hajat vágni, hanem bíztak abban, hogy  a karantén intézkedések lazulni fognak az összefogás eredményeként. Megjegyezte: vannak olyan vendégei, akik már türelemmel ugyan, de nagyon várták, hogy újra kinyisson az üzlet, míg mások óvatosabbak és még kivárnak.

Rácz Patrícia kozmetikus tájékoztatása szerint a vendégei nagyon kedvesen, türelmesen várták, hogy újra igénybe vehessék a szolgáltatásait. Nem hívták telefonon, nem kapacitálták arra, hogy a járvány legnehezebb időszakában is folytassa a tevékenységét. A vendégei otthon szemöldökszedéssel próbáloztak, de komolyabb feladatokra nem vállalkoztak. Patrícia viccesen megjegyezte: véleménye szerint a maszk használata nemcsak a védekezésben, hanem kozmetikai szempontból is hasznos volt, mivel eltakarta a fél arcot, így az esetleges problémákat is. Több, mint egy hónapja nyitottak és a vendégek azóta is folyamatosan érkeznek hozzá. Most minden a helyére került és a megszokott nyitva tartásban várják a Vendégeket. Hozzáfűzte: a karantén alatt sok tanfolyamot tartottak szakembereknek online, így tanulással is telt az idő. Az új ismereteket az újranyitással már hasznosítani is tudja.

Tóthné Palatin Krisztina edzőterem tulajdonos érdeklődésünkre elmondta, hogy törzsvendégei gyakran kérdezték tőle telefonon, mikor lesz újra nyitva a terem. Az edzőteremben kardiós és súlyzós edzésekre van lehetőség és azok, akik megszokták, hogy gyakran végeznek ilyen jellegű mozgást, ők már nagyon várták, hogy ismét használhassák a gépeket. Megjegyezte: a karantén idején felújítottak, kifestettek, május 6-án pedig kinyitottak. A törzsvendégek visszajárnak hozzájuk, de jöttek újak is, míg egyesek még kivárnak. A bérleteket befagyasztották, ami annyit jelent, hogy a bérletesek ott folytathatják az edzőtermi órákat, ahol abbahagyták. Tóthné Palatin Krisztina fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy figyelnek a higiéniai előírásokra és sok szeretettel várják a mozogni vágyókat, hiszen még van idő a nyári forma elérésére. Arra biztat mindenkit, hogy vegye igénybe a helyi lehetőségeket és szolgáltatásokat.

A karantén a virágboltok tulajdonosait is nehezen érintette.

Szalayné Baranyai Tünde elmondta, hogy a virágboltokat nem volt kötelező bezárni, ezért támogatást sem kap a járvány okozta vesztesége miatt. A karantén idején azonban nem lett volna értelme nyitva lennie, másrészt a járvány megfékezését is fontosnak tartotta. Nem titok, hogy a szakmát mélyen érintette a karantén, ugyanis az anyák napja, a ballagás időszaka számukra a csúcsszezon. Olyannyira, hogy általában az ebben az időszakban félretett tartalékok őszig kitartanak. Az idén ez az anyagi jövedelem teljesen kimaradt az anyák napja karantén intézkedései és az elmaradt ballagások miatt. Másrészt eddig 10-12 esküvőt is visszamondtak az elmúlt időszakban, ugyanis hiába engedik meg már a 200 fős lagzikat, korábban a járvány kiszámíthatatlansága miatt nagy volt a bizonytalanság és a pároknak egy idő után végleges döntést kellett hozniuk. Ez is komolyan érinti a virágos szakmát. A szolgáltatásai immár újra elérhetők, de rövidített nyitva tartással működik az üzlet. Meglátása szerint pozitívan kell tekinteni a jövőbe, s „el kell engednie” ennek az évnek a nagy részét. Úgy véli: ősszel-télen térhet vissza talán újra az igazi élet a virágboltokba. Fel szeretné hívni a figyelmet arra, hogy a virágboltokra soha nem vonatkozott a 9-12-ig tartó 65 éves korosztályi korlátozás, így üzletébe a rövidített nyitva tartási időszak teljes egészében várja a vásárlókat.

Varga Lívia manikűrös érdeklődésünkre arról nyújtott tájékoztatást, hogy a koronavírus Magyarországon  való megjelenését követően pár napon belül szüneteltette a szolgáltatásait. Ennek a döntésnek a meghozatalában az országos tisztifőorvos ajánlásait követte. Döntése nem volt könnyű, mivel a megélhetése került veszélybe, de a vendégei és a saját egészsége fontosabb volt.

Megtudtuk tőle, azért, hogy a vendégeinek segíteni tudjon, egy Facebook csoportot hozott létre, ahol tanácsokat adott és videókat tett közzé annak érdekében, hogy a megfelelő körömápolásukról otthoni környezetben önállóan is gondoskodni tudjanak. Elárulta: az idő előre haladtával egyre többen hiányolták a szolgáltatásait. Több vendég is megkereste, érdeklődött, hogy mikor nyit ki újra. De mindenkinek csak azt tudta mondani, hogy még várni kell, amíg egészségügyileg biztonságos lesz. Elismerte: ez az időszak mindenki számára a lemondásokról szólt és a kivárásról. A legalább hathetes kiesést nem lehet pótolni. Próbálja úgy felfogni, hogy bár anyagilag veszteséget okozott, de a vendégei és ő is egészségesek.

Tapasztalata szerint a vendégek óvatosabbak és elővigyázatosabbak lettek. Mint mondta: eddig is maximális figyelmet fordított a higiéniai előírások betartására, de most a vendégek is jobban odafigyelnek a saját és az ő egészségére illetve a munkakörnyezet higiéniájára is. A szolgáltatásai teljes köre újra elérhető, így mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbbet.

Spaits Csaba, az egyik illatszerbolt tulajdonosát is felkerestük. Az üzletet nem lett volna értelme bezárni, mivel élelmiszereket, drogériás termékeket is forgalmaznak, s mindkettő fokozottan fontos és meghatározó volt az emberek számára az elmúlt időszakban. Kíváncsiak voltunk, mennyire ugrott meg a kézfertőtlenítők és a fertőtlenítőszerek iránti kereslet a vírushelyzetben.

Mint mondta, ők a másik oldalról élték meg a helyzet hatásait. Nagyon nagy nyomás alatt voltak, mivel a kereslet annyira megnőtt egyes termékek iránt, hogy azok gyártása vagy csomagolása nem tudta utolérni az igényeket. Megpróbáltak minden fronton helyt állni, de többször önhibájukon kívül nem tudták teljesíteni a hihetetlenül megnőtt elvárásokat. Köszönetét fejezte ki amiatt, hogy a vasváriak a helyzetet korrektül és jól kezelték. Elmondta: harminc éves üzleti, jó kapcsolatainak köszönhette, hogy tudott például megfelelő mennyiségű lisztet szerezni, ami ugyan nagy mennyiségben áll rendelkezésre az országban, de nem tudtak annyit csomagolni belőle, ami elég lett volna. Megjegyezte: éjjel-nappal dolgoztak a háttérben és fontos volt a lobbitevékenység is ahhoz, hogy például kézfertőtlenítőket szerezzenek, amik iránt több százszorosára megnőtt az igény a legnagyobb félelmek idején. Az igények periodikusan változtak, ma már kisebb ezen termékek iránti kereslet, de véleménye szerint a fertőtlenítők a jövőben is jóval kelendőbbek lesznek, mint a vírushelyzet előtti időszakokban. Ebben a tekintetben változás történt, összegezte.

Gergelyné Pintér Eszter masszőr március 13-ától két hónapig szüneteltette szolgáltatását. Ez idő alatt a családjával volt és a gyermekei online tanulására helyezte a hangsúlyt. Érdeklődésünkre elmondta: nagyon hiányzott már neki a munka, bár vendégei türelemmel várták. Segítség volt számára, hogy katás vállalkozóként adómentességet kapott. Örömét fejezte ki amiatt, hogy nagyon sok pozitív visszajelzést kapott. Még most is meghatódva jegyezte meg: egyik vendége felhívta, bérletet szeretett volna tőle vásárolni a karantén idején, hogy ezzel is segítse, támogassa anyagi kiesései miatt, s a masszázst akkor kívánta igénybe venni, amikor már oldódnak a szabályok. Eszter ugyan nem vette igénybe a felkínált lehetőséget, de nagyon jól esett neki. Mint mondta: a vendégek eddig is láthatták: mekkora figyelmet fordít a higiéniára. Most ez még inkább igaz. A vendégek között több időt hagy, hogy még a kilincseket is le tudja fertőtleníteni és a helyiséget teljesen kiszellőztesse. A kezdeti időszakban sokan jelentkeztek, most 60 százalékos telítettséggel dolgozik, s bízik abban, hogy a rend helyreálltával még több embernek lesz újra bizalma a masszázs szolgáltatást igénybe venni.

Széchenyi2020