2019.12.05. Vasvár, a zöld város

Teljesen megújult marketing tervet készíttetett az önkormányzat annak érdekében, hogy megfogalmazzák a Hegyhát szívének erősségeit, fejlesztésre szoruló területeit és a lehetőségeket. A „Smaragdváros” szlogenű projekttel kapcsolatban Tóth Balázs polgármestert arra kértük, hogy a város szemszögéből ismertesse a 2050-ig meghatározott stratégiai marketing tervet. A projekt kapcsán új szlogenje, logója lett Vasvárnak, valamint a város Facebook oldalán és a Youtube-on is megtekinthető Vasvár imázsfilmje.

 

–          A cél az volt, hogy kitaláljuk Vasvárt, hogy meghatározzuk: milyen is városunk. A projektben a gazdag történelmi és kulturális múlt mellett a zöld gondolkodás került előtérbe. A „zöld szín” miatt kapta Vasvár a marketingtervben a „Smaragdváros” elnevezést. A gondosan előkészített tanulmány szerint Vasvár 2050-re egy teljes mértékben megújuló energiára épülő, városi infrastruktúrával rendelkező, jelentős zöldterületi, kikapcsolódási lehetőségekkel gazdagon ellátott város lesz. Zöld iparban érintett vállalkozások által dominált ipari parkot működtetne, a természetközeli, testi, lelki nyugalmat kereső turisták körében közkedvelt célponttá válna. Környezettudatos, a településük fejlesztésébe aktívan bevont polgárok lakta virágzó, emberléptékű kisváros a célunk – mondta Tóth Balázs polgármester.

–          A város erősségei közé tartozik a gazdag történelmi és kulturális múlt: a római emlékekkel, a Vaskapuval, a Vasvári békével, a legendákkal. Településünkön érintetlen a természeti környezet, természetközeli a településszerkezet, amelynek környezetében a Rába, mint egyetlen szabályozatlan folyó található. Meghatározóak a szakrális helyeink, így a Szentkút és Közép-Európa legrégebbi épen maradt Domonkos kolostora. A vonzáskörzetünkben is meghatározó a turisztikai kínálat: a Csodaszarvas parkkal, az oszkói szőlőspincékkel, a Jeli Arborétummal, a szajki, a gersekaráti, a döröskei tóval, a Kneipp-túraösvénnyel, a helyi termékekkel: méhészettel, gyümölcstermesztéssel, pálinkafőzéssel. Közel van a határ, jók a közlekedési lehetőségek. A meglévő turisztikai kínálatot erősíteni kell, valóban kevés a városban a szórakozási lehetőség, s a turisztikai kínálat sincs összekapcsolva. Kiaknázatlan lehetőségek vannak a különleges településszerkezetben és domborzatban, a város jó fekvésében, a termálvízben, a bakancsos turizmusban, a helyi közösségi erőkben, a tematikus civil egyesületekben, a közeli nagy turisztikai desztinációkban, a hármashatár közelségében. Mindezek azonban csak akkor tudnak megvalósulni, ha a helyiek értékelik városukat és aktívan részt vesznek a város életében – hangsúlyozta a polgármester.

–          A marketingtervet készítő cég három irányvonalat vázolt fel: Az egyikben az öko vonal és a zöld nyugalom került a középpontba. Ez a Smaragdváros szlogenű projekt, ezt választottuk. A Legendás város nevet kapta volna a település, ha a kulturális örökségekre helyezzük a főbb hangsúlyt. Úgy döntöttük, hogy az öko vonal kerül előtérbe úgy, hogy a kulturális örökségek is meghatározóak lesznek. A harmadik irányelv a retró vonal lett volna s a Retró város szlogent kapta volna a város, amit korán elvetettünk. Ahhoz, hogy Vasvár valóban a megfogalmazott víziónak megfelelő képet nyújtson három évtized múlva, a következő stratégiai célok megvalósítása szükséges: Fontos a lakosság környezettudatosságának elérése. Képzésekkel, rendezvényekkel, pozitív településfejlesztési példák révén, közösségépítő tevékenységekkel, programokkal, generációk közötti kommunikáció erősítésével. Meghatározónak kell lennie a település környezettudatos, zöld gazdaságfejlesztési stratégiájának és konzekvens megvalósításának. Fontos, hogy a cégek is zöldebbé és környezetbarátabbá tegyék működésüket, megjelenésüket. Kiemelendő az ipari park szerepe. A források elköltése, valamint az ide telepítendő vállalkozások tekintetében szintén szem előtt kell tartani a „Smaragdváros” imázst. Felmerült, hogy a vasvári ipari park, akár már nevében is viselheti az új vízió által definiált elnevezést „Smaragd Ipari Park” néven. A vasvári Zöld Gazdaságfejlesztési Stratégia része kell, hogy legyen a „Smaragd Ipari Park” fejlesztési stratégiája. Nélkülözhetetlen az önkormányzati szervek és alkalmazottak szemléletformálása is. Fontos, hogy elfogadják a szükséges folyamatokat, tevékenységeket, és a szervezetek minél rugalmasabban, és gördülékenyebben alkalmazkodjanak.

–          A projekt kapcsán új logója lett Vasvárnak, valamint a Vasvár Város Facebook oldalon és a Youtube-on is megtekinthető a város imázsfilmje.

Széchenyi2020 Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi2020