A projekt általános céljai:
A 24 város városszövetség erősítése, fejlesztése a szlovén-magyar-osztrák határrégió fejlődése érdekében.
- Városi hálózatok létrehozása pilot tevékenységek végrehajtása révén
- A helyi gazdaság/gazdasági szereplők erősítése a vásárlóerő megtartás innovatív rendszereinek továbbfejlesztése, valamint a helyi piacok közötti együttműködések ösztönzése által
Projektpartnerek:
Osztrák vezető partner: Die Oststeirische Städtekooperation (Keletstájer Városok Szövetsége Egyesület)
Magyar részről: Zala megyéből Lenti Város Önkormányzata, együttműködő partnerek: Letenye, Zalalövő
Vas megyéből Körmend Város Önkormányzata, együttműködő partnerek: Őriszentpéter, Szentgotthárd, Vasvár
Előzmény (City Cooperation I.), együttműködési terület:
City Cooperation projekt 2008-ban indult útjára egy kelet-stájeri együttműködési minta alapján, 8 osztrák, 9 szlovén és 7 magyar város kezdeményezéseként. Az osztrák városok Bad Radkersburg, Fehring, Feldbach, Friedberg, Fürstenfeld, Gleisdorf, Hartberg, Weiz. A szlovén városok Murska Sobota, Gornja Radgona, Ptuj, Lendava, Ljutomer, Radenci, Lenart, Ormož, Beltinci. A magyar városok Letenye, Lenti, Zalalövő, Őriszentpéter, Szentgotthárd, Körmend, Vasvár.
Projekt megvalósításnak időtartama: 2016.05.01-2019.10.31
A projekt ERFA támogatás összege: 1.032.229,5 EUR
A projekt nemzeti finanszírozási hozzájárulás összege: 182.158,17 EUR
A projekt megvalósítása:
A projekt keretében az alábbi tevékenységek, pilot projektek megvalósítására került sor a vasi városokban:
o City Branding – városmárkák kialakítása, új városbrand készült mind a négy vas megyei városnak, ezáltal az együttműködő városok adottságainak kihangsúlyozása, láthatóvá tétele, városhálózaton belüli szerepének, pozíciójának megerősítése és egyediségük, a városhálózathoz való hozzáadott értékük kihangsúlyozása történt meg. Kapcsolódó tevékenységként logó és arculattervezés, marketing terv kialakítása, városi imázsfilm készítés is megvalósult.
o Innovatív turisztikai együttműködések pilot tevékenység végrehajtása: turisztikai koncepció és városonként egy konkrét turisztikai termék kidolgozására került sor.
o Innovatív vásárlóerő megkötés: helyi termékek, helyi termelők és helyi piacok megerősítése és pozícionálása a határtérségben a helyi vásárlóerő minél nagyobb mértékű megkötése, itt tartása érdekében, mindezeknek egy stratégiában és marketing tervben való összefoglalása
o Az elért eredményeket a partnerek zárókonferenciákon (valamennyi vasi városi helyszín részvételével) mutatták be a nyilvánosságnak.
o A kialakított városi profilok térbeni megjelenítését elősegítendő valamennyi városban térbútorok kerültek kihelyezésre.
Vas megyei együttműködő városokban, vagyis a koordinálást végző Körmenden, valamint Szentgotthárdon, Őriszentpéteren és Vasváron olyan programok megvalósítása történt meg, amelyek alkalmasak a városok turisztikai és gazdasági fejlesztésére, egyben hozzájárulnak a lakosság megtartásához is.
Néhány pilot projekt részletesebb bemutatása
City branding
A tevékenység célja: a városi hálózatban az egyéni városi profilok megerősítése/továbbfejlesztése, egyedi arculatok kialakításának érdekében, hogy turisztikailag és gazdaságilag, valamint a lakosság megtartása szempontjából – ami a régió egyik fő problémája – előnyre tegyenek szert.
Négy vasi város: Körmend, Őriszentpéter, Szentgotthárd és Vasvár esetében került sor új városbrand kialakítására – egy strukturált márkaépítési folyamat részeként, a célcsoportok aktív bevonásával. Az osztrák városok közül egyesek az egyedi régiós és városi profilalkotás éllovasai; mint Feldbach a Vulkanland központja, vagy Fürstenfeld, mint termál-főváros. Az ő tapasztalataik felhasználása nagyban segítette a munkát.
Az új profilok, melyek szlogenben, új logóban és arculatban is megjelennek, az egyes városok speciális erősségeit tükrözik vissza.
A City Branding tevékenység keretében elkészült imázsfilm alábbi linken tekinthető meg:
Innovatív turisztikai termékek
A turisztikai fejlesztések meghatározása a városok közös adottságaira támaszkodva két főbb irányvonal mentén történt: a „Rába élmény” és a „Gyermek Élmény”.
A „Rába élmény” turisztikai hasznosításának lehetőségei:
A Rába völgye egy fontos topográfiai összekötő elem Kelet-Stájerország és Nyugat-Magyarország között. Ennek a völgynek a mentén található osztrák oldalról Weiz, Gleisdorf, Feldbach és Fehring, a magyar oldalról pedig Szentgotthárd, Körmend és Vasvár. A völgy mentén találhatóak közlekedési összeköttetések, úgymint vasútvonal (Ostbahn) Gleisdorf és Körmend között, de ugyanúgy egy turisztikailag intenzíven igénybe vett kerékpárút is. A Rába, mint összekötő elem turisztikai hasznosításához kapcsolódóan pl. Fehring egy ún. „Rába központot“ kíván létrehozni, amely építészeti szempontból a völgy természeti- és kultúrtájához kapcsolódó különlegességeit mutatja be.
Ennek keretében a Rába menti városokban konkrét turisztikai termékek kerültek kifejlesztésre, mely által az egyes városok impulzust kapnak a Rába mentén egy attraktív közös turisztikai kínálat lépésről-lépésre történő kifejlesztésére, melyek az egyedi sajátosságokra (pl.: „Batthyányiak“, mint történelmi-kulturális örökség Körmenden), és az egyes turisztikai célcsoportok igényeire is építenek.
Gyermek élmény:
Már a projekt előkészítésekor előtérbe került a „gyermekélményvárosi kínálat“. Így például Letenye nagy munkát fektetett abba, hogy milyen ajánlatok fejleszthetők, ami a családokat és a fiatalokat ráveszi, arra hogy a városokat felkeressék és ezzel a turisztikai lehetőségeket is tovább fejleszthessék. Ez a megfontolás az osztrák oldalon is nagy szerepet játszanak. Minden esetben a családok által a városokban eltöltött tartózkodási idő meghosszabbítása a cél. Ez alatt a címszó alatt olyan termékek kifejlesztésére került sor, melyek a városokat különböző célcsoportok (pl. családok, gyermekek, idősek, fiatal korosztály) számára „átélhetővé” teszik, és ezáltal is növelik a turizmus értékteremtési potenciálját. Pl. Kerka és Barni mesékre alapozott városfelfedező családi séták Lentiben, Letenyén és Zalalövőn.
Helyi piac stratégia és marketing koncepció
A projekt egyik specifikus célja a helyi gazdaság vásárlóerejének erősítése, a vásárlóerőmegkötés innovatív rendszerének továbbfejlesztése a határrégióban. Ezen célkitűzés egyik elvárt kimenete a helyi piacok hálózatának kialakítása a határtérség együttműködő városaiban.
A négy vasi város tekintetében a helyi piacok fejlesztési potenciálok felmérése, ennek során együttműködés az osztrák partnerekkel, az ottani, helyi piacokkal kapcsolatos tapasztalatok megjelenítése megtörtént.
A helyi piacok stratégiára alapozva elkészült a négy vasi város (Körmend, Őriszentpéter, Szentgotthárd és Vasvár) helyi piacaira vonatkozó marketing koncepciója. A dokumentumok honlapunkon elérhetők.
Az egyes piacokra speciális egyedi arculattal csomagolóanyagok, textiltáskák készültek.
A piacok felszereltségének növelése érdekében az egyes városokban tájékoztató eszközök és árusító eszközök beszerzésére került sor (piaci stand, árusító pavilon).
A helyi termelők kvalifikálása keretében képzés valósult meg helyi termelők részvételével, főbb témák: Rövid Ellátási Lánc fogalmi meghatározása, hazai és nemzetközi jó gyakorlatainak elméleti ismertetése, hazai őstermelői és kistermelői szabályozás részletes ismertetése, Alapvető marketing ismeretek, az online hirdetési lehetőségek gyakorlati bemutatása.
Bővebb információ a projektről: www.24cities.eu